Onder de naam Vacanzo lanceert Mert Kayalioglu een nieuwe touroperator op de Nederlandse markt. De website gaat komende week live. Het deelnemerschap van SGR en SGRZ zijn al binnen.
‘Ik richt me vooral op verkoop via de reisagent en start daarom meteen met een aantrekkelijke commissie.’
Mert Kayalioglu werkte lange tijd, meer dan negen jaar, voor DTI Travel (Dutch Travel International), het Nederlandse dochterbedrijf van de Duits-Turkse touroperator GTI Travel (German Travel International). Bij het faillissement van het Duitse moederbedrijf in 2013 werd DTI meegetrokken.
‘Ik heb het niet zien aankomen en heb m’n best gedaan de Nederlandse tak nog te redden. Ik weet nog dat ik daarvoor hard aan het werk was, ook op de dag dat m’n tweede kind werd geboren. Ik had toen graag DTI overgenomen, want we deden het goed in Nederland’, zegt Kayalioglu.
Lanceren
Toen het overnemen van de naam DTI niet lukte, kwam hij kort daarop met de naam Vacanzo.nl, een dynamische touroperator waar agenten op maat reizen konden samenstellen. Verder dan het bekendmaken van de plannen en de naam kwam het toen niet. Op de vraag waarom de uiteindelijke lancering toch nog zo lang op zich liet wachten, zegt hij:
‘Ik wilde er pas mee naar buiten komen als alles technisch goed zou functioneren. Ik had precies in m’n hoofd hoe ik het wilde hebben, maar dat maakte het des te moeilijker een goede technische leverancier te vinden. Dat heeft veel tijd gekost en uiteindelijk moesten we overschakelen naar een andere leverancier. Bovendien heb ik tussendoor nog samengewerkt met m’n vader voor het Vacanzo Blue Cruise-product, met vertrek uit Bozburun.’
Vacanzo biedt in eerste instantie de populaire bestemmingen rond de Middellandse Zee. Spanje, Portugal, Griekenland, Bulgarije, Egypte en Turkije. ‘Inderdaad een klassiek aanbod’, zegt Kayalioglu, die daarnaast Dubai, Abu Dhabi, Qatar, Bahrein en Oman als nieuwe bestemmingen heeft toegevoegd.
Wat onderscheidt Vacanzo van andere aanbieders?
‘Wij bieden niet alleen de grote ketens, maar ook authentieke hotels. Dus naast de top 20 hotels hebben we ook de kleinere accommodaties, vaak familiebedrijven, waar de service heel persoonlijk is. Daarnaast bieden we zeilcharters met Blue Cruise vanaf Bozburun, Marmaris en Bodrum waarbij we ook de Griekse eilanden aandoen. Overigens werkt mijn zus in Zweden ook voor Blue Cruise. Toerisme zit bij ons in de familie.’
Heeft de retail behoefte aan nog een touroperator?
‘De agent wil iets te kiezen hebben. Dat merkte ik al in mijn tijd bij DTI. Wij gaan voor kwaliteit en service en zorgen ervoor dat de agent ook iets verdient. We beginnen met een commissie van 10 procent. Daarna geldt een staffel. Als je een ton omzet doet, verdien je bij ons 13 procent commissie.’
Vanwaar de focus op de reisagent?
‘Er zijn al voldoende pure online spelers. Natuurlijk verkoop ik op Vacanzo.nl ook direct, maar ik wil vooral via de reisagent verkopen. We lanceren eind juli, begin augustus een speciale login voor de agent op onze website, die ons product tegen dezelfde voorwaarden en prijzen kan verkopen. Tot die tijd kan de agent ons onder andere boeken via het agentenplatform van Qenner. We hanteren het level playing field. Ik geloof in de agent omdat die face to face service biedt en dat is iets waar de klant juist nu, met het onpersoonlijke aanbod op internet, naar op zoek is.’
Lees het complete interview met Mert Kayalioglu in TravMagazine 29 van deze week.
Dana zegt
Van Harte Gefeliciteerd & heel veel succes. Groetjes Dana & Richard
Adnan Mutlu zegt
Gefeliciteerd Mert..
Etem Esendemir zegt
Succes Mert!