De merknamen Corendon en Sunweb blijven in Nederland na het samengaan onder de vlag van investeerder Triton behouden. ‘Waarom zou je twee sterke merknamen inruilen voor één?’, zegt Corendon-topman Steven van der Heijden desgevraagd. ‘No way dat Corendon en Sunweb als merknaam in Nederland verdwijnen.’
Voor het buitenland wordt wat namen betreft op termijn voor de beste strategie gekozen. ‘De consument is niet met merknamen bezig. Die vergeet na een paar dagen alweer dat Corendon en Sunweb straks onder één eigenaar vallen.’
Maandagmiddag werd bekend dat de Scandinavische investeerder Triton een meerderheidsbelang neemt in Corendon. De investeerder had sinds begin dit jaar al een meerderheidsbelang in Sunweb. Triton wil uiteindelijk een groot Europees reisbedrijf bouwen. De investeerder koopt hiervoor goed presterende reisbedrijven op.
Triton is momenteel ook in de race om de activiteiten van Thomas Cook in Scandinavië over te nemen. Volgens Van der Heijden gaat het bedrijf met succesvol pragmatisme te werk. ‘Handhaaf wat nu sterk is en doe dingen gezamenlijk waar voordeel te behalen is.’
Als CEO van Corendon gaat Van der Heijden samen met Gert de Caluwe, CEO van Sunweb, aan de slag om de twee bedrijven samen sterker te maken. ‘Sowieso moeten we nog een half jaar wachten op goedkeuring van de mededingingsautoriteit. Daarna is er nog een integratietraject van zeker een jaar. Tot die tijd ben ik nog wel even bezig. Maar ik heb niet de ambitie om nog een paar jaar 100 uur per week in een topfunctie te werken.’
Droomcombinatie
‘Met deze deal stellen we de toekomst van Corendon veilig’, zegt Corendon-oprichter Atilay Uslu maandag tegen het AD. ‘Corendon en Sunweb vormen een droomcombinatie. Samen kunnen we een vuist maken tegen de veel grotere touroperators TUI en Thomas Cook. Die zitten ons nu vooral in Spanje dwars. Daar hebben we veel moeite om aan genoeg hotelbedden te komen voor onze klanten. We zijn wel een local hero, maar in Europa ben je met 600 miljoen euro omzet helemaal niets. Samen met Sunweb Europa veroveren, dat is eigenlijk het doel.’
Uslu blijft eigenaar van de Corendon-hotels. Ook de airlines in Turkije en Malta zijn buiten de deal gehouden. Uslu houdt een belangrijke bestuurdersrol bij Triton (non-executive director) en gaat zich bezighouden de uitbreiding van vakantiehotels in en buiten Europa en zijn Turkse airline.
Triton
‘Corendon heeft bewezen dat haar positie en businessmodel in een veranderende markt succesvol en veerkrachtig is’, zegt Per Agebäck namens Triton Funds. ‘Het ondernemende DNA en de gedeelde missie van Corendon en Sunweb om de best mogelijke vakantie aan de klant te bieden, zal ervoor zorgen dat we verder kunnen uitbreiden in de Europese reismarkt. Als toekomstig eigenaar streven we ernaar om de culturen van beide bedrijven te behouden en om een geweldige plek te creëren om te werken. De combinatie creëert ook een sterk platform voor nieuwe investeringen, innovatie en verdere digitalisering. Zo gaan we de verwachtingen van toekomstige vakantiegangers overtreffen.’
Corendon behaalde in 2018 een omzet van 515 miljoen euro, met 750.000 passagiers. Sunweb is goed voor een omzet van 600 miljoen euro in boekjaar 2018, met 632.000 passagiers in boekjaar 2017 (Bron: Top 50 TravMagazine).
Triton, dat bestaat sinds 1997, investeert in bedrijven in de industriële- en zakelijke dienstverlening en de consumenten- en gezondheidssector. De Zweedse investeer heeft 38 bedrijven in zijn portefeuille, die een gezamenlijke omzet hebben van ongeveer 14,9 miljard euro en circa 72.000 werknemers.
Foto: Steven van der Heijden en Atilay Uslu.