
Op het kantoor van Sunair Vakanties in Alphen aan den Rijn werd al eens geroepen dat collega’s haar zouden nomineren voor the Sales Person of the Year Award, maar dat Marja Bouwmeester ‘m ook daadwerkelijk zou winnen had ze niet verwacht. ‘Ik heb er nooit bij stilgestaan dat ik ook met een persoonlijke prijs naar huis zou gaan’, vertelt ze enthousiast.
Toen ze die bewuste zaterdagavond aan tafel zat en uit de speakers hoorde knallen: ‘Met meer dan 25 jaar ervaring in de reisbranche is deze persoon een meer dan bekend gezicht. Ze begon ooit als stagiaire…’, ging er een belletje rinkelen. ‘Haha, de rest heb ik niet eens meer gehoord. Voor ik het wist, werd mijn naam omgeroepen. Zo leuk!’. Voor de volledigheid: ‘Ze heeft zich door de jaren heen ontwikkeld tot een onmisbare schakel in haar team. Haar toewijding aan zelfstandige reisadviseurs (ZRA’s) en zowel de reisagenten, haar talent om sterke relaties op te bouwen en haar onuitputtelijke enthousiasme maken haar een voorbeeld voor velen in de reiswereld. En vergeet die aanstekelijke glimlach niet’.
Trots
Ondanks dat ze het woord ‘trots’ een beetje lastig vind in haar vak, want ‘wij praten meer over ergens tevreden over zijn’, is ze toch niet alleen ontzettend trots op het verkrijgen van deze titel, maar ook op hetgeen wat ze afgelopen jaar allemaal heeft gedaan. ‘Het was een heel druk jaar, met vier studiereizen in het voorjaar en drie in het najaar, drie Travel Dates, drie Pubquizzen, twee TravDay’s en het twintigjarige jubileum van Sunair, en ook nog veel losse activiteiten, zoals workshopdagen van de ketens en het bezoeken van reisbureaus. Het is allemaal gelukt, en uiteraard met een grote glimlach’, zegt ze.
Betrokkenheid
Op de vraag welke kwaliteiten een sales manager in huis moet hebben, antwoordt Marja: ‘In mijn geval is betrokkenheid bij de reisadviseur heel belangrijk. Ik heb het afgelopen jaar vijf studiereizen gemaakt, waarbij ik met ongeveer 100 reisagenten ben weggeweest. Ik ben er dan heel alert op dat ik iedereen spreek; met de één is dat misschien net even wat inhoudelijker over Sunair dan met de ander, maar samen komen we tot een inzicht waar we samen naartoe willen. Aan het eind van elke reis kan ik altijd zeggen dat ik iedereen heb gesproken, dat ik oprecht betrokken ben en dat vind ik heel belangrijk.’
Champagne
Naast de studiereizen organiseerde Sunair afgelopen jaar ook weer haar beroemde Pubquiz in samenwerking met Sunny Cars en was de stedenspecialist aanwezig op Travel Dates en TravDay. ‘Met de Travel Dates deden we drie steden aan met elk ruim 70 deelnemers, een initiatief van negen verschillende reisaanbieders waar we met korte presentaties de reisagenten informeren over noviteiten en wetenswaardigheden. Travel Dates keert jaarlijks terug door het enthousiasme van de reisagenten, het is ook een mooie formule: samen eten, presentaties en gezamenlijk de avond afsluiten. In maart zijn staat er opnieuw drie data op de planning. De Pubquiz is ook heel leuk, reisagenten zijn dan heel enthousiast in hun deelname. Dat zien we ook terug op TravDay, ik ben er heel blij mee dat onze wagon telkens weer vol zit en ik goed ons verhaal kan overbrengen.’ Het eerste event van dit jaar is de champagneborrel op het kantoor in Alphen aan den Rijn, op woensdag 12 maart van 17.00 tot 19.30 uur. ‘Alle reisagenten zijn welkom.’
Foto: T.J. van Apeldoorn (CEO Travel Media) en Marja Bouwmeester, door Bastiaan van Musscher/TravMagazine.
Geef een reactie