Als gevolg van toenemende concurrentie in Europa en hogere kosten heeft Lufthansa zijn winstverwachtingen voor 2019 met ongeveer een vijfde verlaagd. Vooral lowcost dochter Eurowings blijft onder het verwachte niveau.
De opbrengst van het Europese verkeer, vooral op de thuismarkten Duitsland en Oostenrijk, staat onder druk als gevolg van voortdurende overcapaciteit, zegt Lufthansa. Agressieve concurrenten zijn volgens het concern bereid om aanzienlijke verliezen te accepteren om hun marktaandeel te vergroten. De kerosineberekening van Lufthansa zal dit jaar ook 550 miljoen euro hoger zijn.
Deze tegenslagen kunnen niet worden gecompenseerd door de activiteiten op long haul, hoewel de transatlantische routes zich ‘bijzonder positief’ ontwikkelen en de vraag op de Aziatische routes hoog blijft, zegt het concern in een verklaring.
Lufthansa zal dit jaar geen 2,4 tot 3,0 miljard euro winst (voor belastingen) genereren, maar slechts 2 tot 2,4 miljard euro. In 2018 was de winst nog 2,8 miljard euro.
Lufthansa wil de capaciteit van zijn netwerkmaatschappijen voor de komende winter verder verminderen. Dit geldt vooral voor de winter van 2019/2020, waarin volgens het concern slechts een lichte groei is voorzien.
Eurowings zal naar verwachting aanzienlijk minder stoelen verkopen in het tweede kwartaal van 2019 als gevolg van de verscherpte concurrentie in Europa. Bovendien verloopt de kostenreductie bij Eurowings langzamer dan verwacht.
Oorspronkelijk had Lufthansa erop gerekend dat de dochter dit jaar een kleine winst zou maken. Deze verwachting is losgelaten. In de nabije toekomst wil de Lufthansa-top verdere maatregelen nemen om kosten te besparen. Dit gaat mogelijk ten koste van routes en frequenties.
In mei dit jaar maakte Lufthansa de resultaten van het eerste kwartaal van 2019 bekend, met een oplopend verlies van 336 miljoen euro voor belastingen (EBIT).