
De Nederlandse luchtvaartsector stelt in een brandbrief aan minister Harbers (Infrastructuur) dat ze wordt benadeeld door een nationaal CO2-plafond. Deze plannen van de minister zouden haaks staan op de afspraken die zijn gemaakt met Eurocommissaris Frans Timmermans, die over de energietransitie gaat.
Dat meldt BNR Nieuwsradio.
Onder de noemer’Fit-for-55’ besloot de Europese Commissie eind vorig jaar om de basis te leggen voor een Europees CO2-plafond. Daarmee wordt bepaald hoeveel de luchtvaart maximaal mag uitstoten en wat het kost als ze daar boven komt.
Dat plafond zou er voor zorgen dat er minder wordt gevlogen, omdat de prijs per ticket dan flink duurder wordt.
De luchtvaartsector zegt nu echter dat het juist wil aansluiten bij EU-regels, en niet bij een eigen Nederlandse plan. De kabinetsplannen treffen volgens de luchtvaartsector vooral de eigen luchtvaart.
Volgens Joris Melkert, luchtvaartdeskundige aan de TU Delft, heeft de luchtvaart daarmee een punt.
‘De Nederlandse plannen maken het wel strenger voor de Nederlandse luchtvaartsector, en dat is niet goed voor de concurrentiepositie binnen Europa.’
‘Minister Harbers heeft gezegd dat de hinder van de luchtvaart in Nederland minder groot moet zijn. Dat gaat hij op drie manieren doen: Schiphol moet een natuurvergunning aanvragen voor wat betreft de stikstofuitstoot, het aantal vliegbewegingen moet omlaag in verband met de geluidsoverlast en daarnaast komt er een plafond op de CO2-uitstoot.’
De EU-plannen kijken alleen naar de CO2 en laten stikstofuitstoot en geluidsoverlast buiten beschouwing, zegt Melkert.
‘Dat zijn ook nationale aangelegenheden, terwijl CO2 een wereldwijd probleem is.’
Melkert tekent aan dat de luchtvaartsector met kleine marges werkt en tijdens corona zwaar negatief heeft gedraaid. ‘En dit gaat niet helpen voor het herstel van de sector, maar de minister moet een keuze maken.’
Volgens Melkert gaat Nederland met aparte luchtvaartregels opnieuw zijn eigen gang.
‘Het feit dat Schiphol moet krimpen, is internationaal heel nieuw.’ (Foto Shutterstock).
Beluister hier de uitzending.
Geef een antwoord