In zijn nieuwe campagne richt Kras zich nadrukkelijk op de 50-plusser. Een interessante en snel groeiende doelgroep, want in 2020 is ruim een derde van de Nederlandse bevolking 55 jaar of ouder. ‘Kras wil een one-stop-shop voor de 50-plusser zijn’, zegt Frans Leenaars, chief marketing officer TUI Western Europe tegen TravMagazine.
Volgens Leenaars moeten marketeers wel oppassen, want de doelgroep wil niet als senior worden aangemerkt. Kras stelt dan ook niet zozeer leeftijd centraal, maar mikt op levensfase.
Waarom komt Kras na twee jaar alweer met een nieuwe campagne?
‘We wilden wat anders. De campagne van twee jaar geleden was een eerste vingeroefening. Met onze nieuwe campagne gaan we dieper. Het is een uitwerking van onze nieuwe positionering waarbij we niet zozeer de leeftijd, maar de levensfase van onze doelgroep centraal stellen. Eerst ga je als kind met je ouders op vakantie, daarna ga je alleen of met een partner en vervolgens met je eigen gezin. Tenslotte, als de kinderen uitvliegen, ga je weer met zijn tweeën op vakantie. Bij de één is dat moment eind 40, bij de ander misschien bij 70 jaar. Die vierde fase is de fase waar Kras op doelt.’
Hoe lucratief is die doelgroep?
‘Het is een snel groeiende groep. Het zijn mensen die vaker op vakantie gaan en per vakantie meer uitgeven. We zorgen ervoor dat het productpalet van Kras niet te overlappend is met dat van TUI, al slagen we daar nooit 100 procent in. We hebben producten bij Kras uit de etalage gehaald of een andere plaats in de etalage gegeven. We hebben vooral gekeken naar de positionering. Hoe willen we met Kras doorgaan?’
En hoe wil je met Kras doorgaan. Wie is het type klant?
‘We hebben het niet verder gespecificeerd, maar onze campagne is opgehangen aan het uitgangspunt dat Kras is bedoeld voor mensen die iets willen ontdekken en beleven tijdens hun vakantie. TUI staat voor een fijn resort, waar je je kunt opladen. Bij Kras gaat het meer over reizen, ontdekken, en staat de accommodatie veel minder centraal. En natuurlijk zijn niet alle mensen van 50-plus of ouder gericht op ontdekken.’
Lees het complete interview met Leenaars in TravMagazine 21 van deze week. ‘Ik schrok behoorlijk van de nieuwe Hornbach-campagne.’
Elloa Boerleider zegt
Super !
Wat slim en KRAS heeft een goede prijskwaliteitsverhouding en meer.