‘Het is een probleem als Lelystad Airport er als gevolg van het stikstofprobleem niet komt.’ Dat stelde KLM-topman Pieter Elbers zondagavond in het tv-programma Nieuwsuur. Volgens hem is uitbreiding van Schiphol in Lelystad voor KLM nodig om de gewenste groei mogelijk te maken.
‘We moeten blijven concurreren op het Europese speelveld. Ik wil heel graag zorgen dat we geld blijven investeren in duurzaamheid. Dat kost miljarden. Daar hebben we winstgevende groei voor nodig.’
Ook zal het uitblijven van Lelystad Airport op korte termijn een verlies van enkele honderden banen voor KLM betekenen, aldus de topman. Op de lange termijn vreest hij voor het verlies van duizenden banen omdat de luchtvaartmaatschappij zijn internationale positie zal verliezen.
KLM werkt aan het ontwikkelen van biobrandstof en ontwikkelt samen met de TU Delft de Flying V, een prototype van een nieuw aerodynamisch vliegtuig. Ook probeert KLM met haar campagne Flying Responsible klanten milieubewustzijn bij te brengen door ze een ritje met de trein naar Schiphol ter overweging mee te geven.
Maar het afschaffen van de grote hoeveelheid korte afstandsvluchten die KLM aanbiedt binnen Europa, staat volgens Elbers niet ter discussie. ‘De passagier die vanuit China naar Rome komt, zal dat dan blijven doen, alleen niet meer via Amsterdam. Dat helpt dus niks voor het totaal.’