KLM heeft een vluchtstatus checker ontwikkeld, waarmee passagiers live alle beschikbare vluchten van en naar Amsterdam kunnen bekijken. Dat meldt KLM-topman Pieter Elbers maandag in een mail aan vaste reizigers.
Ondanks de wereldwijde uitbraak van het corona-virus zijn er volgens hem nog steeds velen die moeten reizen – voor werk, familie of persoonlijke redenen. ‘U kunt ervan op aan dat wij er voor u zijn en dat we zoveel mogelijk blijven vliegen, zodat we u veilig en snel naar uw bestemming kunnen brengen. Momenteel vliegen we volgens een tijdelijk beperkt netwerk, waarmee we 25 intercontinentale en 32 Europese bestemmingen aanbieden. Om toch zekerheid te bieden in onzekere tijden, hebben we een vluchtstatus checker ontwikkeld. Hiermee kunt u live alle beschikbare vluchten van en naar Amsterdam bekijken.’
In zijn mail schrijft Elbers dat het de hoofdprioriteit van KLM blijft om in het buitenland gestrande reizigers veilig thuis te brengen. De afgelopen weken voerde KLM honderden repatriëringsvluchten uit, waarmee ruim een kwart miljoen Nederlandse en internationale reizigers naar huis werden gevlogen.
‘Als gevolg van de uitbraak van het coronavirus zijn sommige van onze producten en diensten tijdelijk gestopt of gereduceerd. We hebben social distancing-maatregelen genomen op Schiphol, onze internationale luchthavens en – waar mogelijk – bij de indeling van de zitplaatsen op onze vluchten. Onze cateringservice is tijdelijk aangepast om het contact aan boord te verminderen. We hebben besloten de Non-Schengen KLM Crown Lounge open te houden met een aangepast menu en kortere openingstijden. Op updates.klm.com vindt u meer updates en informatie over onze preventieve maatregelen.’
‘Ik besef dat we u, onder de huidige omstandigheden, niet van dienst kunnen zijn zoals u van KLM gewend bent. Het is echter hartverwarmend om zoveel steunbetuigingen van onze klanten van over de hele wereld te mogen ontvangen. Onze medewerkers zetten alles op alles om u onder deze omstandigheden de best mogelijke service te bieden en uw woorden versterken onze vastberadenheid. Onze blauwe KLM harten kloppen voor u, onze gewaardeerde klant.’
Positieve verandering
‘Ik ben ervan overtuigd dat deze crisis voor een positieve verandering in de luchtvaart kan zorgen. Ik zie innovatie op het gebied van sanitaire voorzieningen en hygiëne aan boord, maar ook bij screeningprocessen op luchthavens en het herdefiniëren van persoonlijke ruimte. Deze ontwikkelingen zullen we snel als de nieuwe norm gaan beschouwen. Samen met onze klanten, autoriteiten, luchthavens en partners werken we hard om een verbeterde KLM-ervaring te creëren. KLM zal sterker uit deze crisis komen: doelgericht, maatschappelijk verantwoord en duurzaam.’
Foto: de Crown Lounge van KLM (Foto KLM).