De groei van Schiphol wordt mede door de coronacrisis de komende jaren fors beperkt. De oude groeiambitie naar 540.000 vluchten per jaar wordt op de lange baan geschoven. De grens blijft het huidige plafond van 500.000 vluchten.
Dat maakt het kabinet vrijdag bekend, meldt de NOS op basis van bronnen.
Tegelijk wil het kabinet oplossingen vinden voor bestaande problemen op Schiphol, zoals vliegen met schonere vliegtuigen en minder geluidshinder. Het aantal nachtvluchten gaat met duizenden omlaag.
Schiphol had voor de coronacrisis zijn plafond van een half miljoen vliegbewegingen per jaar zo goed als bereikt, met vorig jaar 496.833. Verwacht wordt dat na de crisis het aantal vluchten op Schiphol fors zal zijn gekrompen; 540.000 vluchten per jaar zal voorlopig niet worden gehaald, schrijft de NOS. Mogelijk gebeurt dat niet eens voor 2030, omdat door de coronacrisis bijna 90 procent van de vliegtuigen momenteel wereldwijd werkloos aan de grond staat.
Het kabinet wil Schiphol de komende vijf jaar gecontroleerd laten groeien en een paar jaar de tijd nemen om weer uit te komen op het aantal van 500.000 vluchten.
Het aantal vluchten op Schiphol zou weer kunnen groeien met bijvoorbeeld 10.000 vluchten per jaar.
Een gecontroleerde groei van het ‘nieuwe’ Schiphol heeft ook voordelen voor KLM. Als Schiphol, als thuishaven van KLM, langzaam groeit, kan de luchtvaartmaatschappij herstellen van de crisis en wordt de extra ruimte op de luchthaven niet meteen ‘ingepikt’ door buitenlandse concurrenten.
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat laat in een reactie aan de NOS weten: ‘We kijken in overleg met de sector hoe we met die situatie het beste kunnen omgaan, zodat Schiphol optimaal zijn economische belangrijke positie als hub in het internationale netwerk behoudt.’ (Foto Shutterstock)