
333travel bestaat dit jaar 25 jaar. Frangken Tuhumena, die het bedrijf in 2018 overnam van oprichter Arno van Uffelen, blikt terug op de ontwikkeling van de touroperator en kijkt vooral naar de toekomst. Hoe houdt hij 333travel onderscheidend? Wat maakt zijn nieuwe luxe label Travel Platinum uniek? Een gesprek.
Frangken Tuhumena had al een lange loopbaan in de reiswereld achter de rug, toen hij in 2010 bij 333travel aan de slag ging. Hij kwam toen van Thomas Cook Nederland, waar hij een klein jaar had gewerkt als directeur vliegvakanties. Hij was erachter gekomen dat zo’n groot internationaal bedrijf niet bij hem paste. Na een kop koffie met Arno van Uffelen, oprichter van 333travel, ging hij bij het bedrijf, toen nog gevestigd in Harmelen en tegenwoordig in Alphen aan den Rijn, aan de slag. Hij drukte al gauw zijn stempel op het bedrijf. Acht jaar later zou hij de aandelen overnemen.
Op de vraag hoe die overgang verliep, antwoordt Tuhumena: ‘Toen Arno in 2000 begon met 333travel richtte hij zich vooral op de verkoop van vliegtickets naar Bangkok. Daar was toen nog een gezonde marge op te behalen. Maar in de jaren 2005-2006 begonnen ticketengines de markt te veranderen en zagen we de omzet teruglopen. Toen ik in 2010 bij 333travel kwam, heb ik tegen Arno gezegd: ‘Als je zo doorgaat, dan gaat het niet goedkomen’. Ik stelde voor om te focussen op maatwerk verre reizen. Dat was nog een relatief onontgonnen markt en bood veel potentie. Arno gaf me carte blanche en binnen een jaar zagen we al een enorme groei. Vanaf dat moment werd het bedrijf steeds meer een maatwerkspecialist in verre reizen.’
Je hebt dus echt jouw stempel gedrukt op 333travel. Wat was de grootste uitdaging?
‘De grootste uitdaging was het loslaten van de oude business en het volledig omarmen van de nieuwe strategie. We moesten nieuwe bestemmingen ontwikkelen, partnerships aangaan en ons team uitbreiden, maar het werkte. In 2018 waren we actief in achttien landen en besloot Arno het bedrijf te verkopen. Hij legde het eerst bij mij neer en voor mij was het een logische stap om 333travel over te nemen.’
Steeds meer reisbedrijven ontdekken de markt van verre maatwerkreizen. Hoe zorg je dat 333travel zich blijft onderscheiden?
‘We hebben meerdere concepten ontwikkeld waarmee we inspelen op de wensen van verschillende reizigers. Zo hebben we ‘Best Deal Rondreizen’ voor reizigers met een kleiner budget, ‘Highlights’ waarbij alles is inbegrepen en ‘Grand Tour’ voor wie langer en intensiever wil reizen. Een van onze meest succesvolle concepten is ‘Verborgen Plekjes’: reizen waarbij je naast de highlights ook op unieke plekken komt, vaak in kleinschalige accommodaties met een bijzondere sfeer. Nederlanders houden ervan om te ontdekken, en met dit concept spelen we daarop in.’
Tuhumena noemt een voorbeeld: ‘In Thailand heb je het standaardrondje van Bangkok langs de River Kwai en Chiang Mai. Alle touroperators bieden dat aan, wij doen dat anders. Onze gasten verblijven in kleinschalige hotels waar echte reizigers van houden. Wij zoeken de verborgen plekjes op, zoeken het authentieke Thailand. We rijden niet langs een bezienswaardigheid zodat je van een afstand foto’s kunt maken, maar we bezoeken deze ook echt. We regelen alles. Alleen de lunch moeten onze reizigers zelf betalen. Het zijn geen groepsreizen, maar alles wordt individueel samengesteld. Het zijn reizen die ik zelf ook zou willen boeken. Dat zeg ik ook tegen onze reisexperts: stel een reis samen voor de klant zoals jij hem zelf zou willen.’
Jullie zijn in korte tijd enorm gegroeid. Hoeveel bestemmingen worden er nu aangeboden?
‘We zitten inmiddels op 43 bestemmingen en blijven uitbreiden. Voor corona waren we al bezig met groei, maar de pandemie heeft dat proces versneld. We richten ons nog steeds exclusief op verre bestemmingen; Europa laten we bewust links liggen. Voor een reis naar Spanje heb je ons niet nodig, maar voor een unieke reis naar Indonesië of Costa Rica wel.’
Zie je technologische ontwikkelingen, zoals AI, als een bedreiging of een kans?
‘Zeker een kans. We hebben AI geïntegreerd in ons eigen systeem, BOSS. Door deze toepassing kunnen we nog sneller en efficiënter onze reizigers bedienen.’
Je hebt een klein, hecht team van 40 medewerkers. Hoe houd je de werksfeer goed?
‘Bij 333travel draait alles om een goede balans tussen werk en plezier. Mensen hebben een vaste werkplek, we investeren in de beste apparatuur en we boden al vóór Covid de mogelijkheid om op afstand te werken. Daarnaast organiseren we leuke teamactiviteiten, met bijvoorbeeld elke vrijdag onze gezellige 333borrel en zorgen we voor een prettige werkomgeving. Ik zie 333travel als mijn tweede familie. Dat gevoel wil ik behouden.’
(Tekst gaat verder onder de foto)
Naast 333travel heb je Travel Platinum opgericht. Wat maakt dit label uniek?
‘Bij 333travel zagen we al dat we high-end klanten aantrokken. Travel Platinum is daaruit ontstaan: een label voor echt luxe maatwerkreizen. We bieden privéconciërges, exclusieve ervaringen, zoals helikoptervluchten naar afgelegen locaties, en luxe accommodaties. Klanten hoeven zich nergens zorgen over te maken. Bij Travel Platinum is de sky de limit.’
Hoe wil je Travel Platinum verder ontwikkelen?
‘We zijn actief aanwezig op high-end evenementen, zoals de Masters Expo, en werken samen met bekende Nederlanders. Onze twaalfdaagse culinaire ontdekkingsreis in Vietnam met chef-koks Ron Blaauw en Julius Jaspers was binnen no-time uitverkocht. We hebben ook een eenmalige reis naar Thailand gelanceerd onder begeleiding van kickbokser Remy Bonjasky. Deze twaalfdaagse reis, die plaatsvindt van 23 juni tot en met 4 juli 2025, is meer dan alleen een vakantie. Het is een reis naar persoonlijke groei en het ontdekken van je innerlijke kracht. Daarnaast hebben we een breed scala aan individuele reizen naar bestemmingen als Zuid-Afrika, Thailand en Indonesië.’
Je zei eerder dat je Travel Platinum ook via de retail wil verkopen.
‘Onze reizen zijn eenvoudig te verkopen, mede doordat ze zorgvuldig zijn samengesteld en een hoog kwaliteitsniveau hebben. Met de juiste afspraken over commissies kunnen retailers hier goed op inspelen. Luxe reizigers willen maatwerk en een persoonlijke benadering, en dat is precies wat wij bieden. Wij zijn inderdaad op zoek naar partijen die deze high-end doelgroep in hun portfolio hebben.’
Je hebt veel bereikt in je loopbaan. Wat drijft je?
‘Passie voor reizen en ondernemen. Ik heb geleerd dat je succes niet moet najagen om het geld, maar omdat je iets moois wilt bouwen. Als je een product ontwikkelt met liefde en aandacht, komt het succes vanzelf.’
Wat zijn je plannen voor de toekomst?
‘Ik blijf werken, want dat houdt me jong en energiek. Mijn focus ligt steeds meer op kennisoverdracht binnen mijn team, zodat zij de dagelijkse operatie kunnen draaien. Zelf wil ik vooral nieuwe concepten ontwikkelen en de strategie bepalen. Mijn rol wordt steeds meer die van inspirator en bouwer.’
Frangken in vier vragen
Wat zou je doen als je het over kon doen?
‘Ik zou eerder de stap naar het ondernemerschap hebben gezet. De ervaring met gecontroleerde groei hem me geleerd dat het belangrijk is niet te snel te willen groeien, maar juist te investeren in een solide fundament. Voor mij zijn gezondheid en familie de hoogste prioriteit. Ik ben tevreden met de weg die ik heb bewandeld, maar misschien had een vroegere start als ondernemer nog meer kansen geboden.’
Waar heb je spijt van?
‘Los van het feit dat ik niet eerder de sprong naar ondernemerschap heb gewaagd, niet veel.
Ik ben erg tevreden met mijn keuzes en de opgebouwde ervaring. De lessen die ik onderweg heb geleerd, zoals de balans tussen ambitie en bedachtzaamheid, hebben me gevormd tot de ondernemer die ik vandaag ben. Iedere fase, zelfs met de achteraf geconstateerde ‘wat als’-scenario’s, heeft bijgedragen aan mijn persoonlijke en professionele groei.’
Wat is het beste advies dat je ooit hebt gekregen?
‘Doe iets waar je echt passie voor hebt. Laat je niet leiden door geld, maar doe wat je echt leuk vindt. En groei gecontroleerd. Te hard groeien kan gevaarlijk zijn. Als je een sterk fundament bouwt, dan blijft het overeind.’
Waar word je blij van?
‘Ik eet dagelijks Nutella bij mijn ontbijt. Voor mij staat dat symbool voor de kleine, maar betekenisvolle geneugten van het leven. En ik vind het erg lekker. Daarnaast haal ik energie uit het samenzijn met mijn dierbare vrienden, die ik al jaren ken. We hebben open gesprekken, lachen veel. Dat versterkt het gevoel van verbondenheid en rijkdom met deze mooie vriendschap.´
(Tekst gaat verder onder de foto)
Een impressie van het aanbod van Platinum Travel (Foto: 333travel)
Wie is Frangken Tuhumena?
Frangken Tuhumena vierde in 2022 zijn 40-jarig jubileum in de reiswereld. Tuhumena begon zijn carrière op de boekhoudafdeling van Road Air, maar ontdekte al snel dat dit niets voor hem was. Aansluitend ging hij in 1983 aan de slag als jongste bediende bij ANWB Reizen, waar hij reizen verkocht en reisbescheiden in orde maakte.
Na de ANWB werkte Tuhumena negen jaar bij Bex Reizen. Hier leerde hij alle facetten van het vak. Bij Bex stond hij aan de basis van een nieuwe divisie vliegreizen. Vervolgens stapte Tuhumena over naar de luchtvaart. Bij Martinair hield hij zich drie jaar bezig met de verkoop van vliegtickets en het beheer van routes en slots.
In 1996 ging Tuhumena aan de slag bij Fox Vakanties, met Jos Neijenhuis en Dick Broeke. Fox groeide uit tot een toonaangevende internet-direct seller, gespecialiseerd in groepsreizen. Onder leiding van Tuhumena groeide het bedrijf sterk.
Gert De Caluwe, CEO van Thomas Cook Nederland, vroeg hem of hij directeur vliegvakanties wilde worden. Op 1 mei 2009 ging Tuhumena daar aan de slag. Hij kwam er al snel achter dat zo’n grote corporate onderneming niets voor hem was. Hij vertrok. In 2010 dronk hij koffie met Arno van Uffelen, oprichter van 333travel. De rest is geschiedenis.
Dit interview is eerder verschenen in TravMagazine #4, van 5 maart 2025.
Geef een reactie