Onder de kop ‘De wereld is veranderd’ schreef Jeannie Vincent, directeur/eigenaar van The Travel Club, een opiniërend stuk waarin zij haar visie op de reisbranche van de toekomst geeft. De coronacrisis heeft de noodzaak tot verandering duidelijk gemaakt. En waarom niet starten met deze herstructurering met ingang van het ‘zomerseizoen’ 1 april 2021?’, schijft zij in haar beschouwing die zij zaterdag heeft gepubliceerd en die zij besluit met de opmerking: waar een wil is, is een weg.
De wereld is veranderd
‘Het begon met de invoering van de richtlijn pakketreizen per 1 juli 2018 waarbij het risico van samengestelde reizen bij de reisagent kwam te liggen.
En vervolgens komt Covid-19 die de consequenties van deze richtlijn zeer duidelijk heeft gemaakt op organisatorisch en financieel vlak en die er ook nog even voor zorgt dat de reiswereld nagenoeg al een jaar stilligt.
Hoe nu verder?
Het is een misverstand om te denken dat de huidige structuur in de reisbranche nog volstaat. Alle risico’s worden bij de touroperator of de reisagent, die reizen samenstelt, neergelegd. Dekkingen worden door verzekeraars aangepast en/of voor de toekomst uitgesloten. Touroperators zoeken naar mogelijkheden om financiële risico’s zoveel mogelijk uit te sluiten door bankgaranties te vragen aan reisagenten of directe incasso bij de klant in te voeren.
Begrijp me niet verkeerd, ik begrijp bovenstaande heel goed. Voor verzekeraars zijn risico’s bijna niet meer te verzekeren en ook touroperators willen geen schade (meer) lijden door faillissementen van reisagenten. Maar gelukkig zijn er onze brancheorganisaties ANVR, CF en SGR om hierover mee te denken en de structuur en statuten aan te passen als de veranderende markt dit noodzakelijk maakt.
ANVR-contributie
Zo ben ik al een tijd van mening dat de ANVR-contributie niet bij het ANVR-lid neergelegd moet worden, maar bij de klant bij boeking. De ANVR behartigt de belangen van de ANVR-leden maar uiteindelijk ook van de reizigers. Waarom zijn er anders reizigersvoorwaarden? Bovendien is het een consumentenmerk wat we graag voeren. De huidige contributiestructuur is niet meer van deze tijd.
Door het wegvallen van vele (en grote) ANVR-leden in de afgelopen jaren dient de contributie nu opgehoest te worden door de resterende ANVR-leden waarvoor geldt dat dit aantal de komende tijd alleen nog maar verder zal dalen. Het kan niet zo zijn dat er straks nog wel een ANVR is, maar geen leden meer. De contributie is deels vast en deels omzet-gerelateerd maar het is niet zo dat een ANVR-lid met een hoge omzet ook de ANVR meer belast qua ondersteuning etc.
Ik ben al lange tijd van mening dat we per gemaakte boeking een ANVR-bijdrage bij de klant in rekening moeten brengen. Laat de ANVR het bedrag maar bepalen op basis van hun financiële structuur.
SGR-bijdrage
En laten we ook de SGR-bijdrage versimpelen; een vast bedrag per boeking ongeacht de vervoersvorm. Mooi duidelijk voor de klant en het maakt het aanpassen van software zoals BAS of TravelDesk heel eenvoudig. Voor groepen een ander bedrag doorberekenen zoals ook voor veel andere zaken voor groepen andere tarieven worden gehanteerd.
Calamiteitenfonds
En dan nog het Calamiteitenfonds waar pandemieën uitgesloten zijn van dekking. Er zit, dacht ik, ruim 70 miljoen in de pot. Verhoog deze bijdrage aan de klant zodat de pot beter gevuld is voor de toekomst. En als een land in de toekomst van code geel weer aangepast wordt naar code oranje/rood vanwege pandemieën, dan kunnen de repatriëringskosten gefinancierd worden uit het Calamiteitenfonds.
Dergelijke overmachtssituaties kunnen financieel niet (meer) neergelegd worden bij de touroperator of de reisagent die als touroperator optreedt. Dergelijke risico’s vallen niet te calculeren in (concurrerende) reissommen.
1 April aanstaande
Dus begrijp me goed: ik ben blij met de brancheorganisaties maar het is nu de hoogste tijd voor herstructurering. En waarom niet starten met deze herstructurering met ingang van het ‘zomerseizoen’ 1 april 2021?
We hebben het normale boekingsseizoen van december/januari/februari al gemist. Laten we het invoeren voordat de boekingen gaan aantrekken.
Wat mij betreft krijgt de klant vanaf 1 april aanstaande op de boekingsbevestiging gefactureerd:
- SGR bijdrage – vast bedrag
- CF bijdrage – verhoogd bedrag
- ANVR bijdrage – bedrag te bepalen door ANVR
Bovenstaande bedragen bij aanbetalingsdatum al 100% meenemen in de reissom. Per maand achteraf afrekenen op boekdatum met de brancheorganisaties. En bij ingetrokken reizen geldt geen restitutie aan de klant. Dit communiceren we dan ook zo op de boekingsbevestiging.
IATA garantiefonds
En als we dan toch aan het herstructureren zijn, dan zie ik ook nog graag een IATA garantiefondsbijdrage toegevoegd voor de vluchten op de boekingsbevestiging voor de klant. Hiermee is de reissom van het vluchtsegment gedekt tegen faillissementen, of het nu gaat om een losse vlucht of een vlucht die deel uitmaakt van een pakketreis.
Het enige wat dan nog niet aangepast is, is het elimineren van risico’s van faillissementen van reisagenten voor touroperators. Daar zijn wel initiatieven voor zoals SDR (SGR) en SIM (Sambasso), maar aangezien het direct negatief effect heeft op de cashflow van reisagenten begrijp ik dat deze opties (nog) niet voor iedereen werkbaar zijn.
Waar een wil is, is een weg.’
(Archieffoto TravMagazine).