Invoering van vliegtaks is goed voor het milieu en schaadt de economie niet. Dat is kort samengevat de uitgelekte inhoud van een onderzoek van de Europese Commissie. Het rapport is nog niet officieel gepubliceerd, meldt de NOS.
Een belasting op kerosine voor vliegtuigen in de Europese Unie kan een aanzienlijke verbetering voor het milieu zijn, terwijl het weinig effect heeft op de economie als geheel.
In het rapport wordt doorgerekend wat er zou gebeuren als er per liter kerosine 33 eurocent belasting wordt geheven. Dat bedrag is het tarief dat Europese landen in 2003 al met elkaar hebben afgesproken als minimumheffing op kerosine. De luchtvaart werd tegelijkertijd grotendeels vrijgesteld van de belasting. Op sommige binnenlandse vluchten is er wel een heffing op kerosine.
Als die vrijstelling verdwijnt, zullen airlines de hogere kosten doorrekenen in ticketprijzen. Gemiddeld zullen die dan zo’n 10 procent duurder worden.
Dat zou ertoe leiden dat er minder mensen met het vliegtuig reizen, zegt de EU. Het aantal passagiers daalt met 9 tot 11 procent. De CO2-uitstoot en de geluidsoverlast zouden daardoor ook 9 tot 11 procent dalen.
Voor de economie zal de heffing alles bij elkaar weinig uitmaken. In de luchtvaart zullen er banen verdwijnen, maar in andere sectoren zal er werk bij komen. De belasting die de overheden binnenhalen door de heffing zal ofwel gebruikt worden om meer te investeren, of om andere belastingen te verlagen.
In het rapport hebben onderzoekers ook naar andere vormen van vliegtaks gekeken. Zo zouden landen ervoor kunnen kiezen om het standaard btw-tarief te heffen over vliegtickets, of om een aparte heffing in te voeren op vliegtickets.
Dat laatste gebeurt nu al in Duitsland. Ook in Nederland wordt in 2021 een vliegtaks ingevoerd. Tickets vanuit Nederland worden dan 7 euro duurder. Groot kritiekpunt op de Nederlandse vliegtaks is dat de opbrengst niet wordt besteed aan verbetering van het milieu, maar in de algemene middelen verdwijnt.