Nico Bleichrodt is benoemd tot Vice President International Sales van Holland America Line. In die functie is hij verantwoordelijk voor alle salesactiviteiten buiten de VS en Canada. Daarnaast behoudt hij voor Seabourn de functie van Managing Director Continental Europe.
‘De eerste prioriteit is ervoor te zorgen dat wij internationaal de 2020-doelstellingen gaan halen. Daarnaast ben ik begonnen aan mijn zogeheten ‘fact finding mission’ in de voor mij nog onbekende regio’s zoals Azië en Zuid-Amerika’, zegt Bleichrodt.
‘Het doel hiervan is om binnen de komende vijf maanden te analyseren waar wij de grootste potentie hebben en welke structuur er nodig is om deze regio’s/landen te ondersteunen met betrekking tot staffing, support en investeringen. Toen ik bij HAL eind 2008 aan de slag ging, was International Sales verantwoordelijk voor slechts 5 procent van de totale wereldwijde HAL business. Dit is inmiddels gegroeid naar 25 procent aandeel. Mijn doel is om de komende maanden te onderzoeken wat er nodig is om dit aandeel de komende jaren naar 30 procent, of hoger, te krijgen.’
Betekent je promotie dat we je minder in Nederland gaan zien?
‘Nee, ze zijn zeker nog niet van mij af . Ik zal in mijn nieuwe functie zeker veel meer gaan reizen, maar mijn standplaats blijft gelukkig Rotterdam. Ik blijf natuurlijk zeer betrokken bij de Nederlandse markt, maar ik had de afgelopen jaren al een stapje teruggedaan tijdens de ontwikkeling van Continental Europe. Het Nederlandse team staat onder vakkundige leiding van Pascal Driever die samen met zijn collega’s in de buitendienst, (Yvonne Netz en Joeri Vaessen, en de binnendienst, Nathalie de Ridder en Anouk Buise, die de Nederlandse markt blijven ondersteunen en uitbouwen.’
Hoe bijzonder is het dat ‘een buitenlander’ in Seattle deze functie krijgt?
‘Ik weet niet of dit zo bijzonder is. Holland America Line is een wereldwijde organisatie met veel nationaliteiten op allerlei posities in dienst. Zo hebben wij in Seattle veel Nederlanders op diverse posities werken net zoals natuurlijk op onze schepen. Dat neemt niet weg dat ik als Nederlander op verre afstand van het hoofdkantoor in Seattle wel onze Internationale/Nederlandse (directe) stem moeten laten horen om zaken voor elkaar te krijgen.’
Wat zie je als je grootste uitdaging?
‘De grootste uitdaging is alles op korte termijn in kaart te brengen en prioriteiten te stellen. Mijn nieuwe regio is zo groot en divers dat je er niet aan ontkomt om keuzes te maken. Het liefst wil je overal tegelijk support bieden, maar ik ben bang dat dat niet zal gaan. Gelukkig heb ik in alle regio’s en landen een professioneel team tot mijn beschikking zodat ik mij geen zorgen hoef te maken met betrekking tot de day to day operatie en kan ik gebruik maken van de kennis en ervaring die wij lokaal hebben.’
Hoe gaat het eigenlijk op de Nederlandse markt?
‘Wij hebben in 2019 een enorm mooie groei van 26 procent gerealiseerd. Vooral de ‘Waarom Niet Nu campagne’, de lancering van ons nieuwste schip de Nieuw Statendam en de fijne samenwerking met onze trade-partners hebben hiertoe bijgedragen. Maar… het is net zoals met beleggen. Je hebt nooit garanties voor de toekomst en 2020 is weer gewoon opnieuw beginnen. Met een 15 procent groei van onze vertrekken vanuit Amsterdam en Rotterdam staan de seinen in ieder geval nog meer dan ooit op groen. Daarbij komt ook nog dat wij vanaf heden kunnen melden dat ons volgende nieuwe schip de Ryndam in zomer 2021 vanuit Nederland zal gaan varen. De verkoop hiervoor is deze week open gegaan.’
Foto: Nico Bleichrodt.
Orlando Morroy zegt
Geweldig Nico….veel succes
Monique en Ton van der Poel zegt
Van Harte Nico met deze nieuwe uitdaging.