Holidaycheck trekt ten strijde tegen valse reviews die hotels op de website plaatsen. Het beoordelingsplatform heeft een marketingbedrijf voor de rechter gesleept dat reviews te koop aanbiedt aan hoteleigenaren.
Volgens het Duitse persbureau dpa heeft Holidaycheck een civiele rechtszaak aangespannen tegen Fivestar Marketing, officieel gevestigd in Belize, dat topbeoordelingen had verkocht aan diverse hoteleigenaren. De advocaat van Fivestar kon voor de rechtbank geen antwoord geven op de vraag of de gasten die de reviews geschreven zouden hebben ook daadwerkelijk in de hotels hebben verbleven.
Valse reviews zijn niet alleen hinderlijk voor andere vakantiegangers, ze ondermijnen vooral het businessmodel van platforms als Holidaycheck, onderdeel van uitgeverij Burda en moederbedrijf van Zoover.nl. Hierbij staat betrouwbaarheid en geloofwaardigheid bovenaan.
In zijn eigen voorwaarden meldt Holidaycheck dat gebruikers valse of onzinnige beoordelingen kunnen melden. Tegen bedriegers worden juridische stappen ondernomen, zegt het concern, dat nu de daad bij het woord heeft gevoegd.
Uit onderzoek van Holidaycheck blijkt dat één gast binnen korte tijd 30 hotels had beoordeeld met een topscore van zes zonnen. De advocaat van Fivestar wees alle verantwoordelijk af. Dat zou een zaak van de betreffende klant zijn.
Fivestar zegt inmiddels gestopt te zijn met de verkoop van hotelbeoordelingen voor Holidaycheck, maar is daarnaast nog gewoon actief. Een topbeoordeling op Amazon wordt op de website van Fivestar aangeboden voor 19,95 euro, zegt dpa.