
Voor meer dan de helft van de Nederlanders spelen prijsverhogingen geen rol bij de keuze voor hun vakantie deze zomer. Gemiddeld wordt er bijna 2.300 euro besteed aan een vakantie van 2 tot 3 personen. De vakantieduur is ongeveer 12 dagen.
Op jongeren heeft inflatie wel meer invloed, waardoor zij kiezen voor minder luxe en een beperkter aantal activiteiten tijdens de vakantie.
Dat blijkt uit het Gfk vakantieonderzoek dat ANVR elk jaar laat uitvoeren.
De afgelopen jaren is een groeiende trend zichtbaar in het boeken van rondreizen. Dit gaat ten koste van de zomerstrandvakanties en de stedentrips, die een kleine daling laten zien. Ondanks dat blijft de strandvakantie het meest populair voor de Nederlander. Meer dan de helft kiest hiervoor het vliegtuig als vervoermiddel.
Het direct boeken bij de aanbieder blijft in populariteit stijgen. Dit lijkt ten koste te gaan van boeken via een reisbureau of reisorganisatie.
´Dat zien wij niet terug bij onze leden´, zegt Frank Radstake, per 1 juli directeur van de ANVR. ‘De omzet, zeker via zelfstandige reisadviseurs, is zelfs toegenomen in de afgelopen jaren.’
Het zelf samenstellen van een reis is een groeiende trend, waardoor iets minder vaak gekozen wordt voor een reis en verblijf in één pakket. ‘Deze trend herkennen ANVR reisbedrijven ook, hoewel de standaard pakketreis nog altijd populair is’, zegt Radstake.
Rondreizen winnen aan populariteit. ‘Dat een rondreis ook vaak als pakketreis volledig op maat gemaakt kan worden, is nog minder bekend. Als branche moeten we nog beter de voordelen uitleggen aan de klant. Daarbij zijn dan wel de zekerheden opgenomen die mensen vaak enorm op prijs stellen.’
De meeste ondervraagden (bijna 80 procent) boeken hun vakantie drie tot zes maanden van tevoren. Van hen kiest een kwart ervoor om meer dan zes maanden van tevoren te boeken. Mensen willen de zekerheid hebben dat hun populaire accommodatie nog beschikbaar is.
Op de vraag welke initiatieven genomen kunnen worden om de vakanties beter te spreiden, kiest de helft voor de zogenaamde ‘workation’, waarbij op afstand werk/school te combineren is met vakantie. (Foto Shutterstock).