Reisbureaus die een herboeking maken voor klanten van Thomas Cook, vragen aan de SGR of deze de reissom voor kan schieten. Desgevraagd zegt SGR-directeur Erik Jan Reuver begrip te hebben voor de situatie, maar hieraan formeel niets te kunnen doen.
‘Het is belangrijk dat agenten het claimformulier voor de SGR-garantie nauwkeurig invullen en snel insturen, zodat wij ervoor kunnen zorgen dat de verzekerde reissom snel wordt uitbetaald. De SGR-regels voorzien niet in voorschotten op herboekingen, eerst moet de claim bewezen en ingediend zijn, dan pas kunnen wij uitbetalen.’
REDACTIE. Bij het faillissement van Oad in 2013 had SGR vier partijen aangewezen waar Oad-klanten terecht konden. Dat bracht de nodige onvrede onder kleinere ketens en zelfstandig reisbureaus. Cook-klanten kunnen nu voor een herboeking terecht bij ieder reisbureau/ZRA, aangesloten bij de ANVR en SGR. Dat wordt door agenten als een belangrijke verbetering gezien.
Hun klacht, vooral van kleine agenten, is echter dat zij de nieuwe reissom geheel of deels moeten voorschieten.
In feite gaat het om een nieuwe boeking. Omdat de klant zijn eerste reissom al heeft betaald aan Thomas Cook en nu wacht op teruggave daarvan via SGR, zal deze niet snel opnieuw een bedrag voor zijn vakantie op tafel willen leggen.
Het probleem geldt vooral voor kleinere agenten, die geen groot bedrag kunnen voorschieten, zo is van diverse kanten te horen. De agent kan twee dingen doen: voorschieten of hij kan de klant wegsturen als die niet meteen de nieuwe reissom wil voldoen. De agent is namelijk niet verplicht de herboeking te maken.
Wij horen ook dat er reisbureaus zijn die creatief met hun klanten omgaan en vragen of deze de reissom, of een deel daarvan, kunnen voldoen. De klant krijgt zijn eerder aan Cook betaalde reissom later toch terug van SGR. Aangezien het om een nieuwe boeking gaat, krijgt de agent gewoon commissie over de reissom. En als hij al eerder voor dezelfde klant een boeking bij Thomas Cook maakte, ontvangt hij eigenlijk zelfs twee keer commissie over dezelfde reis.
Waar het op neerkomt, is dat de agent het samen met de klant oplost en deze duidelijk maakt dat hij graag wil helpen, maar niet voor duizenden klanten de reissom kan voorschieten.