Het klinkt als een contactadvertentie: toekomstbestendig reisbedrijf in het hogere segment zoekt partijen die hun huidige merken willen versterken en aanvullen. Deze oproep op Linkedin, met het hekje ‘samensterker’, is afkomstig van Harco van Uden, directeur van ITG Companies. Dat vraagt om uitleg.
‘De wereld gaat weer langzaam terug naar het normaal, maar de reiswereld zal nog lange tijd de gevolgen moeten ondervinden’, begint Van Uden zijn bericht. ‘Oude businessmodellen zullen de coronacrisis niet overleven en zelfs mooie unieke reisorganisaties zullen het zwaar krijgen.’
ITG Companies in Den Bosch, bekend van exlusieve labels als ExperienceTravel en Voyage&culture en Academische reizen, kan daarover meepraten. De verkoop van verre reizen die doorgaans voor royale reissommen worden geboekt, kwam de afgelopen maanden abrupt tot stilstand.
Inmiddels trekken de boekingen langzaam weer aan. Van Uden heeft zijn eerste georganiseerde reis na corona achter de rug. De rondreis van Senior Vakantie Plan in het noorden van Nederland was kennelijk zo bijzonder, dat de NOS radio verslag kwam doen.
De animo en reislust bij zijn klanten is er niet minder op geworden, zegt Van Uden. ‘In plaats van verre bestemmingen boeken we nu mooie luxe roadtrips door Europa, nog steeds voor goede reissommen. Onze klanten brengen nog steeds hun reizen bij ons onder.’
Van Uden verwacht dat richting 1 september aanstaande de hele wereld weer verder opengaat voor reizen. ‘Ik had al voorspeld dat uiterlijk per 1 juli dit jaar reizen binnen Europa weer mogelijk zou zijn, gewoon omdat de Europese economie het anders niet aankan. Ik werd uitgelachen, maar heb nu toch gelijk gekregen.’
Voor het uitbreken van de coronacrisis had Van Uden flink geïnvesteerd in zijn bedrijf. ITG Companies verhuisde naar een nieuw ruimer pand in Den Bosch, dat berekend is op groei van de organisatie. Daarnaast beschikt hij over, zoals hij het zelf noemt, ‘future proof’ infrastructuur, inclusief nieuw reserveringssysteem voor maatwerkreizen en groepen en eigen IATA. Voor een volgende stap zoekt Van Uden samenwerking met partners.
Lees meer in TravMagazine #27 die dit weekend is verschenen.