De economische gevolgen van de corona-crisis zijn groter dan die van SARS in 2003 en de financiële crisis van 2008. Maar net als toen zal de grote daling in het toerisme worden gevolgd door een periode van fors herstel.
Dat schrijft onderzoeksinstituut Oxford Economics in het rapport ‘Impacts of corona-virus on global tourism’. In het rapport worden de gevolgen van corona op het wereldwijde toerisme bekeken, met een focus op de gevolgen voor het toerisme in en naar de VS.
‘Er gaat een sterke rebound komen, want reizen is een basisbehoefte. Zodra het weer kan, zullen mensen gaan reizen. Dit is een positief geluid in deze tijden’, zegt Hanny Fluit, General Manager/CMO van Target Travel, dat inmiddels 30 jaar bestaat.
Target Travel vertegenwoordigt 23 Amerikaanse staten in Nederland op toeristisch gebied. Vanuit die hoedanigheid was Fluit uitgenodigd een webinar bij te wonen waarin het rapport werd gepresenteerd.
Volgens Oxford Economics is sterk herstel na een crisis een gebruikelijk model. In het jaar van de uitbraak van SARS in 2003 daalde het aantal tourism arrivals tot onder nul (-0,3 procent). De jaren erna was sprake van een groei van 11,9 procent.
Tijdens de economische crisis in 2008 daalde het aantal toeristen-aankomsten naar -3,6 procent, in de jaren erna gevolgd door een groei van het aantal internationale arrivals van 6,5 procent.
Hoewel het rapport van Oxford Econimics een positief beeld schetst voor herstel volgend jaar en verder moet de impact van corona niet worden onderschat, zegt Fluit. Volgens de onderzoekers is de impact van corona 2 keer zo groot als de aanslagen van nine-eleven en 13 keer zo groot als SARS.
Herstel
Hoewel de situatie voor de korte termijn onzeker is en ‘extreem uitdagend’ wordt genoemd, verwacht Oxford Economics op basis van historische feiten dat dit patroon van herstel na een crisis zich zal herhalen.
Voor de eerste helft van volgend jaar verwacht het instituut een economisch herstel van 5 procent, met een gemiddelde groei van 4,4 procent voor het hele jaar.
In navolging hiervan zal het aantal tourism arrivals sterk stijgen, verwacht het instituut. Volgens cijfers van Oxford Economics zal het aantal internationale arrivals in 2020 circa 20 procent lager uitvallen, maar dat wordt gevolgd door een stevig herstel, met een groei van 15 procent in 2021/2022. Daarna zal de groei weer richting een normaler niveau gaan.
‘Het is een feit dat mensen weer gaan reizen zodra het kan’, zegt Fluit. ‘Reizen is geen luxe, maar is inmiddels een basisbehoefte geworden. Volgens Oxford Economics geldt de regel dat hoe groter de crisis, hoe groter ook de rebound. Dat is een positief gegeven dat ik graag wil delen.’
VS
Ook voor de Verenigde Staten wordt een stevig herstel verwacht. De VS telde afgelopen jaar bijna 80 miljoen bezoekers. Voor dit jaar worden als gevolg van de corona-crisis 15 tot 20 procent minder bezoekers verwacht, maar na de sterke teruggang zal volgend jaar herstel inzetten, met als resultaat een groei van circa 15 procent in 2022.
‘Onzekerheid is nu de grootste factor. Een belangrijke vraag is of dit jaar al weer in het hoogseizoen kan worden gereisd. De VS zelf is een groot en uitgestrekt land, waar je met camperreizen en autoreizen de massa kunt ontlopen. Dat is een voordeel. Overigens blijkt uit het rapport van Oxford Economics dat vooral de laagste inkomens worden getroffen. Dat betekent dat het hogere segment in reizen sneller weer zal herstellen.’
Fluit is vol lof over het initiatief van ANVR en SGR voor de corona-voucher. ‘Deze heeft een positieve invloed op het vertrouwen in de economie en in de reisbranche. Ook de manier hoe de reisbranche reizigers bijstaat, draagt bij aan het vertrouwen en het toekomstige herstel van de branche. De reisbranche heeft zijn meerwaarde bewezen ten opzichte van de doe-het-zelf reizen. Het feit dat de regering verregaande maatregelen heeft aangekondigd voor hulp zal er ook toe bijdragen dat de economische schade hopelijk beperkt wordt op de langere termijn.’
Fluit verwacht dat het reizen nog tot eind april stil ligt. ‘Het zou fijn zijn als het dan voorzichtig weer aantrekt. Hopelijk hebben we dit jaar een langer seizoen. Vooral in de VS kun je in het najaar nog mooie reizen maken. We hopen straks met Target Travel Marketing de promotie van onze Amerikaanse staten weer op te pakken en via Visit USA (waar Target het secretariaat voor voert) voor de USA in het algemeen.’
Foto: Hanny Fluit van Target Travel.
[…] Hanny Fluit (Target Travel): ‘Straks weer herstel, want reizen is een basisbehoefte’ Lees hier het bericht […]