Holland America Line heeft een goed boekjaar 2019 achter de rug met een stevige groei in zowel passagiers als omzet. Dat stelde Nico Bleichrodt, topman van HAL voor Europa, dinsdag bij de presentatie van het cruiseprogramma voor 2020. Dat gebeurde in de Euromast in Rotterdam, in het bijzijn van bijna 40 partners.
De tv-campagne onder de naam ‘Waarom niet nu?’ om uitstelgedrag bij potentiële cruiseklanten tegen te gaan, heeft hieraan in belangrijke mate bijgedragen. Uit drie klantonderzoeken in het laatste half jaar blijkt dat de naamsbekendheid van HAL is gestegen naar 81 procent. Ook de spontane naamsbekendheid nam toe, van 19 naar 28 procent.
De campagne van HAL is te zien op de bekende publieke- en commerciële tv-zenders, maar ook via tien korte filmpjes op YouTube.
Holland America Line breidt de capaciteit vanuit Nederland in 2020 fors uit: van 56.677 naar 69.616 bedden. Dat is ruim 18 procent meer. De omvang van die capaciteit is groot te noemen in vergelijking met het totaal aantal Nederlandse cruisepassagiers. Dat waren er 112.800 in 2018.
Het aantal afvaarten vanuit Rotterdam en daarmee de capaciteit gaat volgend jaar ook omhoog: van 16.848 naar 22.464 bedden in 2020.
Nog meer goed nieuws: de Ryndam, het nieuwe zusterschip van de Koningsdam en de Nieuw Statendam, gaat in 2021 vanuit Amsterdam varen. Bleichrodt is blij met de komst van het nieuwe schip, dat een capaciteit heeft van 2.662 passagiers. ‘Een nieuw schip is altijd goed voor extra aandacht en helpt ons de capaciteit vanuit Nederland te vullen.’
Foto boven: De presentatie van Holland America Line werd druk bezocht.
Foto: Het team van HAL (vlnr) Nico Bleichrodt, Yvonne Netz, Anouk Buise, Marloes van der Plas, Nathalie de Ridder, Joeri Veassen, Trudy Dekkers en Pascal Driever. Op de achtergrond in het midden is het kantoor van Holland America Line zichtbaar met Hotel New York.