Met de lancering van Google Flights en Google Hotels, die sinds 2019 onder de paraplu van Google Travel vallen, manifesteert de zoekmachine zich steeds nadrukkelijker als directe concurrent van zijn adverteerders.
Dat schrijft Stef Driessen, sector banker leisure bij ABN AMRO bank, in een analyse in TravMagazine.
‘Voor een plekje bovenaan de zoekresultaten van Google betalen de online travel agents al jaren forse bedragen; in 2018 zo’n 18 miljard dollar’, schrijft Driessen.
‘Met de lancering van Google Flights en Google Hotels manifesteert de zoekmachine zich nu echter steeds nadrukkelijker als directe concurrent van zijn adverteerders. Voor Google blijkt het namelijk relatief eenvoudig om het kunstje van de online travel agents te kopiëren. Daarbij speelt mee dat het reisaanbod van de concurrerende online travel agents niet heel onderscheidend is en dat met name hotels liever gasten binnenhalen via Google.
Inmiddels genereren Google Flights en Hotels meer traffic naar vliegmaatschappijen en hotels dan bijvoorbeeld Booking of Kayak.’
Driessen voorspelt: ‘Mede dankzij zijn superieure datakennis kan Google het eigen reisaanbod steeds scherper afstemmen op de informatiebehoefte van de gebruiker.’
‘Dit alles heeft grote consequenties voor andere reispartijen. Zo constateerde CEO Mark Okerstrom bij zijn vertrek dat de hoeveelheid traffic die Expedia vanuit Google krijgt ‘steeds verder opdroogt’. Booking, dat grofweg een derde van zijn omzet aan internetadvertenties besteedt, ervaart dat de opbrengst per advertentie steeds verder wegzakt. Veel andere reispartijen die via Google adverteren, zien een soortgelijke ontwikkeling. Reviewsite TripAdvisor identificeerde dit probleem onlangs als ‘onze belangrijkste uitdaging van het moment’.
Lees de complete analyse van Driessen in TravMagazine #3.
Karin zegt
Allemaal even stoppen met adverteren . Dat is een hele grote bron van inkomsten voor Google.