Meer rendement halen uit online boekingen tegen lagere kosten, minder commissie en minder afhankelijkheid: dat klinkt als muziek in de oren. Zeker na de zware tijd die de travelbranche achter de rug heeft.
Dit is echter geen toékomstmuziek, maar waarheid die je al binnen 4-6 weken kunt realiseren, zo vertellen Rudolph Dekker en Morris Colenbrander van Adchieve – officiële Google Hotel Ads integratiepartner – in deze reeks.
Zij merken dat er veel dezelfde vragen leven rondom Google Hotel Ads. Wat haal je eruit, wat moet je ervoor kennen en kunnen?
Vorige week las je hoe je Hotel Ads kunt plaatsen in het speelveld van aanbieders, hoe je de nieuwe functionaliteit Free Booking Links kunt inzetten en hoe jouw potentiële klanten bij Hotel Ads uitkomen.
Deze week lees je wat de inzet van Hotel Ads je oplevert en, niet onbelangrijk, hoe je Hotel Ads inzet in combinatie met je SEA/Google tekstadvertenties.
- Dit is artikel 2 uit een reeks van 4 –
Wat levert de inzet van Google Hotel Ads concreet op?
Rudolph vertelt: “Google Hotel Ads heeft verschillende voordelen. Globaal gezien zijn dat de volgende:
- Google Hotel Ads krijgt van Google prominent de aandacht binnen Search, Maps en Voice. Dat geldt voor verschillende type zoektermen, waaronder generieke zoektermen. Zoals ik vorige week al vertelde; met een brede zoekopdracht als “Hotel Amsterdam”, komt iemand dus al terecht in de Hotel Ads omgeving, waar hij/zij jouw accommodatie kan vinden. Dat maakt het bereik én de toegevoegde van Hotel Ads groot.
- Je realiseert daarnaast meer directe boekingen tegen lage kosten en een laag risico. Je hoeft namelijk geen torenhoge commissie van 15 tot 20% te betalen zoals bijvoorbeeld bij Booking.com. Je bepaalt door de verschillende biedstrategieën zelf hoe hoog het percentage commissie is dat je betaalt aan Google. Laagdrempelig starten is dus mogelijk. Je kunt bijvoorbeeld ook performance based bieden via de Commissie Per Verblijf-strategie: dat wil zeggen dat je alléén het zelf ingestelde commissie-percentage betaalt voor een boeking als deze daadwerkelijk heeft plaatsgevonden.
- Nog een groot voordeel: omdat de klant diréct wordt doorgestuurd naar jouw eigen website, blijf je zelf eigenaar van de data. Je kunt je klant daardoor zelf bijvoorbeeld weer retargeten via display of e-mail.”
Vervangt dit mijn SEA/Google tekstadvertenties?
“Nee”, vervolgt Morris, “beiden vullen elkaar aan. Google bepaalt via een algoritme wanneer hotels, parken of properties via Hotel Ads worden getoond aan de gebruiker. Dat heeft in eerste instantie te maken met een directe boek-intentie voor een property. Op een term als ‘vakantie Parijs’ wordt er geen Hotel Ad getoond.”
Rudolph vult aan: “De juiste balans bekijk je liefst per accommodatie/merk. Uiteraard is er altijd kannibalisatie op een zoekterm. Je kunt er als property bijvoorbeeld voor kiezen te gaan voor gewone Ads én Hotel Ads. Je werkt dan bijvoorbeeld met een CPC-clickstrategie voor Google Ads en een CPA-strategie voor Hotel Ads.
Afhankelijk van waar je gebruiker op klikt, loop je natuurlijk altijd een bepaald risico in je kosten. Je kunt beide advertentie-methodes wel gewoon in één account managen. Goed te weten: Google geeft geen voorrang aan partijen die één van de of juist beide methodes inzetten, dus daardoor hoef je je niet tegen te laten houden.”
Morris sluit af: “Als er op een specifieke propertynaam wél Hotel Ads worden vertoond van een concurrent en jouw bezoeker klikt daarop, dan loop je deze bezoeker mis.”
Webinar Google Hotel Ads – Google & Adchieve
Wil jij ook geen bezoekers mislopen omdat jouw concullega wél adverteert op Hotel Ads? Volgende week, in artikel 3 uit de serie, lees je over best practises en extra mogelijkheden die Google Hotel Ads biedt, zodat je ze optimaal kunt inzetten.
Rudolph vertelt tot slot: “In april geef ik samen met Google een webinar over Hotel Ads. Zeer binnenkort maken we daarover meer bekend.”
Volg de LinkedIn-pagina van Adchieve om op de hoogte te blijven van de (gratis) inschrijving.