Meer rendement halen uit online boekingen tegen lagere kosten, minder commissie en minder afhankelijkheid: dat klinkt als muziek in de oren. Zeker na de zware tijd die de travelbranche achter de rug heeft.
Dit is echter geen toékomstmuziek, maar waarheid die je al binnen 4-6 weken kunt realiseren, zo vertellen Morris Colenbrander en Rudolph Dekker van Adchieve – officiële Google Hotel Ads integratiepartner – in deze serie.
Zij merken dat er veel dezelfde vragen leven rondom Google Hotel Ads. Wat haal je eruit, wat moet je ervoor kennen en kunnen? In de komende vier weken beantwoorden zij alle prangende vragen, te beginnen met de meest algemene.
- Dit is artikel 1 uit een serie van 4 –
Hoe moet ik Google Hotel Ads plaatsen in het speelveld?
Morris vertelt: “Google Hotel Ads is net als Expedia, Trivago, Tripadvisor of Booking.com een metasearch-platform waar zo’n driekwart van de reizigers prijzen vergelijkt tijdens hun customer journey. Het is echter een heel snel groeiend platform.dankzij het enorme bereik van Google en biedt veel voordelen ten opzichte van de traditionele OTA’s.
Google Hotel Ads worden namelijk steeds meer geïntegreerd in Googles resultaat-pagina’s en er wordt stééds slimmer gebruik gemaakt van het bestaande Google-zoekplatform om Hotel Ads prominenter onder de aandacht te brengen. Als online reisaanbieder of property-eigenaar kun je daar heel goed van profiteren en je ziet dan ook dat veel partijen deze boot nu niet willen missen.”
Hoe krijgt mijn potentiële klant Hotel Ads te zien?
Rudolph vertelt: “Hotel Ads is een onderdeel van Google Travel, waartoe ook vakantiewoningen, vluchten en inspiratie behoren. De consument/jouw potentiële klant, komt over het algemeen op vier manieren bij Google Hotel ads terecht:
- Via een algemene zoekopdracht, bijvoorbeeld ‘Hotel Parijs’, kom je terecht op een zogenaamde SERP, resultatenpagina in Google. Tússen de advertenties (SEA) en organische resultaten (SEO) vind je aanbevelingen van hotels of andere type verblijven op basis van je zoekopdracht. Die staan vaak prominent in beeld. Klik je op een aanbeveling of meer hotels bekijken, dan kom je in Google Hotel Ads terecht. Dat ziet er zo uit:
- Specifieke zoekopdracht in Google: zoek bijvoorbeeld eens op de exacte zoekterm ‘Dormio Resort Les Portes Du Grand Massif’. Doordat dit park is aangesloten bij Hotel Ads verschijnt het aan de rechterkant in Google My Business. Daar worden alle advertenties direct weergegeven; de eigen advertentie van Dormio via Hotel Ads, maar ook die van alle resellers die adverteren op deze term.
- Google Maps: binnen Google Maps kun je bijvoorbeeld zoeken op de term ‘Hotel Barcelona’: je krijgt daar direct aanbevelingen vanuit Google te zien met bijbehorende prijzen. Klik je op een specifiek hotel, dan kun je prijzen vergelijken en een boeking maken.
- Google assistant: de Google Assistant wordt in de oriëntatiefase steeds populairder en spraak wordt steeds vaker ingezet om een passende accommodatie te vinden.Ik denk dat Hotel Ads je, nu je dit weet, steeds meer op gaan vallen en ik ben benieuwd of en waar jij ze tegenkomt.”
Dinsdag kondigde Google Free Booking Links aan. Zien jullie veel potentie?
Rudolph: “Klopt. Free Booking Links zijn gisteren op de ITB Berlijn door Google geïntroduceerd als gratis dienst binnen Google Hotel Ads. Voor bestaande adverteerders op Hotel Ads is het een mooie kans het bereik te vergroten, maar ook als je (nog) niet op Google Ads wilt adverteren, kun je slim gebruikmaken van Free Booking Links. Belangrijk is wel dat je Google My Business Account op orde is en dat je samenwerkt met een Google Hotel Ads integratiepartner. Daarover lees je meer in het nieuwsbericht van dinsdag.”
Webinar Hotel Ads: Google & Adchieve
Rudolph vertelt tot slot: “Op 1 april geef ik samen met Google een webinar over Hotel Ads. Binnenkort maken we daarover meer bekend. Volg de LinkedIn-pagina van Adchieve om op de hoogte te blijven van de (gratis) inschrijving.”
Volgende week, in deel 2 uit deze serie van 4, lees je wat de inzet van Google Hotel Ads je oplevert en hoe je ze inzet in combinatie met je SEA.