Met ruim 20 deelnemende rederijen en 75 aanmeldingen van (zelfstandig) reisagenten kan Captain Cruise terugkijken op een geslaagde retail-avond. De exclusieve avond voor reisverkopers vond vrijdagavond plaats bij Van der Valk Delft, waar zaterdag de consumentenbeurs van Captain Cruise plaatsvindt.
Het is de eerste keer dat de cruisespecialist een consumentenbeurs in het voorjaar houdt. Voor de editie in Delft worden zaterdag ruim 800 (potentiële) klanten verwacht.
‘Meestal houden we onze consumentenbeurs in het najaar, ergens in oktober of november, net als andere partijen. Om onderscheidend te zijn, bedacht ik dat we het eens in het voorjaar moesten proberen. We hebben deze beurs pas in januari uitgezet, dus met 800 klanten en 75 reisagenten op de avond ervoor ben ik niet ontevreden’, zegt Robert Pieter Gardenier, directeur/eigenaar van Captain Cruise, die eraan toevoegt dat de volgende consumentenbeurs weer in het najaar plaatsvindt.
De laatste consumentenbeurs van Captain Cruise leverde veel first-timers op, zegt Gardenier. ‘Zo’n beurs zelf is geen cashcow, die levert pas op termijn iets op. Om het laagdrempelig te houden, vragen we geen entree. We krijgen altijd een mix van vaste klanten en mensen die nog nooit een cruise hebben gemaakt. Mensen laten zich inspireren en boeken uiteindelijk na de beurs. Daar zitten veel mensen bij die voor het eerst een cruise maken. Dat boeken doen ze bij onze partneragenten of direct bij ons.’
Gardenier lanceerde vrijdagavond zijn VR-project, waarmee klanten en reisagenten via virtual reality een cruiseschip van binnen en buiten kunnen bekijken. Via een VR-bril kunnen klanten 360 graden-beelden van een schip bekijken. Voor het project heeft Gardenier de hulp ingeroepen van voormalig reisbureau-ondernemer Kees Kooijmans, die voor zijn eigen reisbureau vroeger al pionierde met zelfgemaakte filmpjes.
Kees Kooijmans.
Kooijmans maakt deel uit van het team dat de VR-beelden produceert. Van de meeste riviercruise-rederijen zijn al beelden gemaakt. Bij de zeecruises wordt het aanbod VR-beelden gestaag uitgebreid. ‘Bij elk scheepsbezoek in een Nederlandse haven zijn wij in overleg met de rederij erbij met de camera’, zegt Gardenier. ‘Ik zie VR echt als de verkooptool van de toekomst.’
Foto: Robert Pieter Gardenier en Gitte Tiro-Hoogendonk, die als Business Development Manager mede het gezicht naar de retail is.