De wereldwijde computerstoring had voor de reisbranche in Nederland niet op een slechter moment kunnen komen. Dit weekend krijgt ook het noorden van Nederland vakantie, waardoor het op Schiphol een van de drukste weken van het jaar is.
‘Het is midden in de zomervakantie. Dit had niet op een slechter moment kunnen komen’, zegt ANVR-directeur Frank Radstake vrijdagmiddag vanaf Schiphol tegen TravMagazine. Hij spreekt van een ramp voor reizigers die het betreft.
‘De verschillen zijn enorm. Er zijn mensen die gewoon vertrekken, andere vluchten zijn vertraagd, terwijl er ook vluchten geannuleerd zijn. Als je vertraagd bent, ga je nog wel weg. Maar als je vlucht is geannuleerd, moet je naar later worden omgeboekt. Omdat het een van de drukste periodes is waarin mensen op vakantie gaan, is de impact dus groot.’
Radstake voegt toe: ‘De rijen bij de incheckbalies zijn enorm, al is er wel doorloop. Bij de security zijn geen wachtrijen. Mensen van wie de vlucht vertraagd is, kunnen meestal nog vertrekken. Maar degenen van wie de vlucht is geannuleerd, moeten worden omgeboekt. Dat vergt natuurlijk voldoende capaciteit bij de vertrekkende vluchten de komende dagen om iedereen een plekje te geven.’
Compliment
Radstake geeft een compliment aan Schiphol. ‘De luchthaven doet er alles aan om de situatie te managen. Er zijn veel medewerkers met hesjes op de vloer om vragen van reizigers te beantwoorden. Het lijkt erop dat er ook veel kantoorpersoneel is ingezet om te helpen.’
Radstake: ‘Ondanks alles is de sfeer tamelijk ontspannen, hoewel er natuurlijk frustratie is bij mensen van wie de vluchten niet doorgaan. Maar passagiers snappen ook wel dat sprake is van overmacht. Hier kan niemand iets aan doen. Reizigers wachten geduldig in de rijen en zien dat er langzaam maar zeker vooruitgang wordt geboekt.’
Radstake zegt te hopen dat de problemen snel zijn opgelost en dat de operatie op Schiphol weer snel kan worden opgestart.
‘De mensen van wie de vluchten vandaag zijn geannuleerd, moeten nog steeds op pad. Reisorganisaties hebben nog veel werk voor de boeg om deze reizigers opnieuw te boeken.’
De wereldwijde computerstoringen zijn het gevolg van problemen met de software van cyberbeveiligingsbedrijf CrowdStrike. Hierdoor kunnen storingen ontstaan met Windows-computers. Onder andere luchthavens en vliegmaatschappijen zijn getroffen. (Archieffoto TravMagazine).