De Chinese grootaandeelhouder Fosun heeft de rechten van het merk Thomas Cook en de naam van twee hotelconcepten gekocht. Fosun heeft echter geen belangstelling voor onderdelen van Thomas Cook buiten China.
De dochteronderneming Fosun Tourism betaalt 11 miljoen pond, ofwel 12,7 miljoen euro, voor de rechten op de naam van het traditionele reismerk en de hotelketens Casa Cook en Cook’s Club. Dat heeft het bedrijf bekendgemaakt.
Het Chinese conglomeraat, dat de meerderheid van Thomas Cook wilde overnemen als onderdeel van een herkapitalisatie, was ook in de race als mogelijke investeerder voor Intourist, de Russische dochter van Thomas Cook.
Fosun was de grootste aandeelhouder van Thomas Cook Group, met 18 procent van de aandelen.
Fosun had samen met Thomas Cook een touroperator in Shanghai, die opereert als Thomas Cook China. Deze onderneming bleef actief na het faillissement van Thomas Cook Group in Londen. Beide bedrijven hadden het plan om samen hotels in China te ontwikkelen.
‘De acquisitie van het merk Thomas Cook stelt Fosun in staat zijn toeristische activiteiten uit te breiden’, zegt Qos Jiannong, de directeur van Fosun Tourism. Het merk Thomas Cook is erg bekend en de Chinese uitgaande markt groeit sterk.