Erik van der Waard, eigenaar van Internoord TravelGroup BV Leeuwarden en voorzitter van Dutch Travel Alliance, ontpopte zich zaterdagavond in het consumentenprogramma Kassa als een goede pleitbezorger namens de reisbranche.
Het tv-programma op NPO 1 besteedde aandacht aan de gevolgen voor de klant na het omvallen van Thomas Cook Plc en de surseance van Thomas Cook Nederland, eerder deze week.
Nadat enkele getroffen passagiers in de studio uitlegden dat ze last minute niet op vakantie konden en moesten bijbetalen voor een nieuwe vakantie, kwam Van der Waard aan het woord.
‘We hebben een unieke situatie in Nederland. Iedereen wordt door SGR schadeloos gesteld. Dat is echt uniek. Vakantiegangers in België en Duitsland krijgen vaak maar een deel van de schade vergoed’, zo begon Van der Waard.
Presentatrice Brecht van Hulten vatte het betoog van Van der Waard samen: ‘U zegt dus, deze mensen moeten niet zeuren?’
Van der Waard: ‘Dat zeg ik niet. Maar ik vind het wel uniek dat dit gebeurt uit een pot die nog uit de oudheid bestaat, die is gevuld door de ouders van de meeste reizigers en nu nog een echte consumentenpot is. Wij zijn heel blij dat de branche binnen een week tijd in staat is geweest om al die problemen op te lossen. Dat is gewoon geweldig.’
Van der Waard erkende wel dat het niet meer van deze tijd is dat claimformulieren van SGR op papier worden verwerkt en niet digitaal kunnen worden ingediend. ‘Dat behoeft aandacht, Maar deze week zijn we alleen bezig geweest met oplossen van problemen.’
De problemen bij Thomas Cook waren voor de redactie aanleiding de afwikkeling van het omvallen van TravelBird erbij te slepen. Daar wachten na tien maanden nog steeds klanten op teruggave van hun vooruitbetaalde reissom. De redactie was hiervoor met de camera naar het hoofdkantoor van de ANVR in Baarn gereisd. ANVR-voorman Frank Oostdam legde uit dat de situatie bij TravelBird heel anders is. ‘Daar waren veel internationale vakantiegangers die vanuit het buitenland een vakantie hadden geboekt, die vaak betalingen verrichtten met buitenlandse creditcards. Sommige betalingen worden door SGR betwist vanwege het vermoeden dat fraude is gepleegd. Dan leidt dat tot wachttijden.’
Op de vraag of hij bij Thomas Cook meer snelheid verwacht, stelde Oostdam dat het gaat om 10.000-den klanten, dus dat de afhandeling even op zich kan laten wachten.