Eindhoven Airport wil een geavanceerder radionavigatiesysteem aanschaffen, zodat het vliegverkeer minder last heeft van dichte mist. De luchthaven is hierover in gesprek met het ministerie van Defensie.
Dat meldt onder andere het Financieele Dagblad.
Voor het mistbestendig maken van Eindhoven Airport is een investering van 10 miljoen euro nodig.
Eerder deze week konden door hardnekkige mist opnieuw tientallen vluchten niet volgens schema worden uitgevoerd. Het Brabantse vliegveld heeft eerder last van mist dan andere luchthavens in Nederland omdat het werkt met een vrij basic radionavigatiesysteem.
Het systeem op Eindhoven is van categorie 1, terwijl andere luchthavens een Instrument Landing System (ILS) van categorie 3 hebben.
Dat betekent dat elders wel kan worden gevlogen. Vanaf Schiphol en Maastricht kan er met weinig zicht gewoon worden opgestegen. Op Eindhoven Airport moet het zicht minimaal 550 meter zijn om veilig te kunnen landen en meer dan 300 meter om te kunnen opstijgen. Op de andere luchthavens ligt de zichtgrens op 150 meter.
Het platform van de luchthaven is deels van Eindhoven Airport. De start- en landingsbaan is van Defensie, maar wordt ook gebruikt voor commerciële vluchten. Daarom klopt Eindhoven Airport bij het ministerie van Defensie aan voor geld.
Pikant detail is dat de financiële schade van Eindhoven Airport als gevolg van de mist maar zeer beperkt is. De luchthaven draait niet op voor de claims van getroffen passagiers. De extra kosten die zij maken, zoals een maaltijd of hotelovernachting, komen voor rekening van de airlines.