Een certificeringsvlucht voor de Boeing 737 MAX, die wereldwijd aan de grond staat, kan binnen enkele weken plaatsvinden. Deze vlucht is een belangrijk onderdeel van het proces om weer een definitieve goedkeuring voor het toestel te krijgen.
Dat zegt het hoofd van de Amerikaanse luchtvaartautoriteit Federal Aviation Administration (FAA) in Britse media. Steve Dickson heeft laten weten dat hij zelf bij de certificeringsvlucht aan boord wil zijn.
De 737 MAX staat sinds maart vorig jaar aan de grond na twee dodelijke crashes in vijf maanden tijd, waarbij 346 mensen omkwamen.
Volgens Dickson komt het toestel niet terug in de lucht voordat hij er zelf in heeft gevlogen. Door zelf mee te vliegen, wil hij ook het vertrouwen in de FAA herstellen. Dat vertrouwen heeft een forse deuk opgelopen, onder andere toen bleek dat de FAA het aan medewerkers van Boeing had toegestaan om in eerste instantie zelf mee te werken aan de goedkeuring van de 737 MAX. Dat gebeurde omdat de FAA over onvoldoende medewerkers beschikte.
Dickson wilde geen termijn noemen waarin de 737 MAX weer de lucht in mag. Eerst moeten nog problemen worden opgelost, zoals met het display in de cockpit en een waarschuwingslampje.
Dat lampje, dat aangeeft wanneer het hoogteroer aan de achtervleugels van het toestel niet goed werkt, zou te lang blijven branden.
Ook zijn recent problemen ontdekt met de bedrading van het vliegtuig, die mogelijk kortsluiting kunnen veroorzaken, meldt de BBC.
Volgens Dickson moet de FAA nodig zijn eigen imago verbeteren.
‘Dat is een deel van de reden waarom ik met het vliegtuig ga vliegen. Ik denk dat het een sterk signaal van steun is voor mijn personeel en voor de integriteit van het proces, dat ik het vliegtuig zou besturen en mijn eigen gezin zou meenemen.’
‘Ik denk dat we dat aan de slachtoffers en hun families verschuldigd zijn om ervoor te zorgen dat, wanneer het vliegtuig weer in gebruik wordt genomen, we er alles aan hebben gedaan om dat mogelijk te maken.’
Zodra de toezichthouder het toestel weer heeft goedgekeurd, moeten airlines hun piloten opnieuw trainen en moeten zij de 737 MAX weer in hun schema’s integreren. Ook dat kost nog tijd.
Boeing liet recent weten dat de 737 MAX niet voor half 2020 weer zou mogen vliegen.
Europese airlines die getroffen zijn door het aan de grond houden van de 737 MAX zijn Ryanair, TUI en Norwegian Air.