Het omvallen van Thomas Cook heeft in Duitsland tot forse schade geleid, waarvan een groot deel niet was verzekerd. Daarom werkt de Duitse reisbranche, onder aanvoering van de Deutscher Reise Verband (DRV), het Duitse ANVR, aan hervorming van het garantiesysteem. De DRV is hiervoor te rade gegaan bij SGR in Rotterdam.
Het plan is om in Duitsland een garantiefonds naar Nederlands model op te richten. Een dergelijk fonds moet, net als SGR, worden opgebouwd met een bijdrage per boeking.
Dat zegt SGR-directeur Erik Jan Reuver in TravMagazine #9. ‘Opeens wil iedereen weten hoe wij het in Nederland hebben geregeld.’
In Duitsland heeft het omvallen van Thomas Cook veel in beweging gezet. Zelfs de Duitse politiek bemoeit zich met de bescherming van de vakantieconsument en vooral met de vraag wie dat moet betalen. In Duitsland is de garantie voor vakantiegangers geregeld via particuliere verzekeraars. Het maximaal verzekerde bedrag is vastgesteld op 110 miljoen euro per jaar. Dat is het bedrag dat per boekjaar maximaal beschikbaar is. Mocht in een jaar het schadebedrag hoger uitvallen, dan wordt de 110 miljoen euro naar rato verdeeld en krijgen gedupeerde reizigers slechts een deel van hun schade vergoed.
Overheid
Dat was het geval bij Thomas Cook en verzekeraar Zürich Versicherungen. De schade van het faillissement van Thomas Cook Duitsland bedraagt circa 450 miljoen euro. Dat is beduidend meer dan de verzekerde som van 110 miljoen. Daar komt bij dat Zürich de kosten van repatriëring van 140.000 Duitse vakantiegangers die via Cook hadden geboekt, voor een bedrag van 59,6 miljoen euro, van de verzekerde som wil aftrekken. Dan blijft er wel erg weinig over om gedupeerde reizigers schadeloos te stellen.
De Duitse overheid betoogt dat de verzekerde som van 110 miljoen alleen is bedoeld voor schadeloosstelling van passagiers die hebben geboekt, maar van wie de reis nog niet was aangevangen. Dat is bij de verzekeraar tegen dovenmansoren gezegd. Inmiddels heeft de overheid besloten het verschil eenmalig bij te passen. Dat gebeurt om mogelijke claims te voorkomen, aangezien de overheid het huidige stelsel jarenlang heeft toegestaan en dat in strijd is met de EU richtlijn pakketreizen.
Betaalbaar
Een garantiefonds naar het voorbeeld van SGR lijkt de enige manier om de garantie voor Duitse reizigers betaalbaar te houden. De huidige verzekeraars in Duitsland staan niet te popelen om de garantie voor vakantiegangers te dekken. Naast Zürich, dat geen nieuwe reisklanten wil aannemen, zijn dat Tourvers, onderdeel van HanseMerkur, en herverzekeraar Swiss Re. Mochten verzekeraars er wel brood in zien, dan alleen tegen forse premieverhogingen. Die zouden 30 procent hoger kunnen uitpakken of misschien zelfs wel verdubbelen.
Het complete verhaal is te lezen in TravMagazine #9. Daarin ook een overzicht van de diverse garantieregelingen binnen Europa.