De Duitse regering en Lufthansa zijn een steunpakket van 9 miljard euro overeengekomen om het bedrijf door de coronacrisis te helpen. Dat is maandag, na weken van onderhandelen, bekendgemaakt. De Europese Commissie moet nog het groene licht voor de steunmaatregelen geven.
Volgens de Duitse minister van Financiën, Olaf Scholz, was Lufthansa voor de crisis een gezond en winstgevend bedrijf, met goede perspectieven. Door de actuele crisis is de luchtvaartmaatschappij nu in grote financiële problemen gekomen.
Lufthansa krijgt 5,7 miljard euro uit een noodfonds, meldt Die Welt. Daarnaast krijgt het bedrijf een krediet van 3 miljard euro van staatsbank KfW, met een looptijd van drie jaar. Lufthansa betaalt voor dit krediet dit jaar en volgend jaar een rente van 4 procent, Daarna geldt een rente tot 9,5 procent.
In ruil voor de steun krijgt de Duitse staat 20 procent van de aandelen en twee zetels in de Raad van Toezicht.
De deelname van 20 procent vertegenwoordigt een waarde van 300 miljoen euro.
Met die 20 procent kan de regering geen grote beslissingen blokkeren, meldt de Duitse omroep ARD.
De Duitse staat wordt een ‘stille partner’ die alleen in uitzonderlijke gevallen in actie komt, zoals wanneer een vijandige overname van Lufthansa dreigt. In dat geval kan de regering het aandelenpakket vergroten naar 25 procent plus een aandeel en daarmee zo’n overname verhinderen. De regering zou in dat geval opnieuw tot 1 miljard euro in het bedrijf investeren.
Eén van de gestelde eisen bij de overheidssteun is dat Lufthansa zijn vloot moet ‘vergroenen’ door oude toestellen af te stoten. De Duitse minister van Economische Zaken, Peter Altmaier, vindt dat de staat zich daar zoveel mogelijk buiten moet houden. ‘De staat is geen goede ondernemer. Het ondernemersrisico ligt bij Lufthansa.’
De Duitse regering wil haar aandeel weer terug verkopen zodra het in economisch opzicht weer goed gaat met Lufthansa. Dat is waarschijnlijk in 2023. (Foto Lufthansa).