De Duitse beoordelingssite Holidaycheck heeft de civiele rechtszaak gewonnen die het had aangespannen tegen Fivestar Marketing.
Fivestar Marketing, gevestigd in het Zuid-Amerikaanse Belize, verkocht via zijn website fake reviews aan hotels. Het bedrijfje plaatse tegen betaling positieve nepbeoordelingen op de website van Holidaycheck.
De rechter in München heeft nu geoordeeld dat het bedrijfje moet stoppen met de verkoop van neprecensies, meldt Holidaycheck.
Holidaycheck, het moederbedrijf van Zoover, was in juni dit jaar naar de rechter gestapt om een verbod op de verkoop van fake reviews af te dwingen. Bij de zitting in juni kon de advocaat van Fivestar geen antwoord geven op de vraag of de gasten die de reviews geschreven zouden hebben ook daadwerkelijk in de hotels hebben verbleven.
Inmiddels is aangetoond dat Fivestar actief neprecensies verkocht. Een medewerker van Fivestar zou in korte tijd 30 hotels met topreviews hebben beoordeeld.
Op zijn website meldde het bedrijfje: ‘Nu tijdelijk: 25 procent korting op beoordelingen voor de portal Holidaycheck.’
Fivestar zelf liet bij de uitspraak verstek gaan, wat volgens Holidaycheck het bewijs is dat het bedrijfje het niet zo nauw neemt met naleving van de regels.
Holidaycheck ziet in de uitspraak een extra stimulans om verder te gaan met de strijd tegen nepbeoordelingen. Valse reviews zijn niet alleen hinderlijk voor andere vakantiegangers, ze ondermijnen vooral het businessmodel van platforms als Holidaycheck, onderdeel van uitgeverij Burda. Bij reviews staat betrouwbaarheid en geloofwaardigheid bovenaan en daaraan mag volgens het beoordelingsplatform niet worden getornd.