Booking.com mag bij Duitse hotels opnieuw de beste prijs eisen. Dat betekent dat het hotelboekingsplatform minimaal dezelfde (laagste) prijs mag hanteren als hotels op hun eigen website doen.
Dat heeft het hooggerechtshof in Düsseldorf (Oberlandesgericht) bepaald, zo meldt de Allgemeinen Hotel en Gastronomiezeitung. Daarmee gaat de rechtbank in tegen een uitspraak van de Duitse mededingingsautoriteit, onderdeel van het ministerie van Economische Zaken. Dit Bundeskartellamt had de platformen HRS en Booking.com in 2013 en 2015 juist verboden om de ‘beste prijs’ bij hotels te bedingen. Booking.com heeft daarna bezwaar aangetekend bij de rechtbank en nu dus gewonnen.
De Duitse hotelfederatie (IHA) is teleurgesteld. ‘Als dit besluit wordt bekrachtigd, dan worden vooral kleinere hotels uitgeleverd aan deze marktdominante boekingsreuzen.’
De rechtbank bleek gevoelig voor het argument van Booking.com dat het platform klanten dreigt mis te lopen wanneer klanten na het zoeken op Booking.com naar de website van het hotel zelf gaan en daar een lagere prijs zoeken en daar boeken.
Booking.com stelde dat het ‘beste prijs’ model nodig is voor de ‘aanzienlijke investeringen’ in het eigen systeem.
Volgens de IHA is dat onzin, omdat zou blijken dat nog geen 1 procent van de klanten die hun zoektocht op Booking.com beginnen uiteindelijk bij de website van een hotel terechtkomen. Het hotelverband zegt dat Booking.com geen schade heeft geleden van het verbod uit 2015 om de beste prijs te mogen hanteren.
Volgens de hotelfederatie had moederbedrijf Booking Holdings in 2017 een aandeel van bijna 60 procent van alle online hotelreserveringen. Dat aandeel neemt alleen maar toe.
De IHA stapt nu waarschijnlijk naar het Bundesgerichtshof, de hoogste rechterlijke instantie in Duitsland en het Europees Gerechtshof.
Reactie Booking.com
Booking.com laat in een reactie aan TravMagazine weten tevreden te zijn met de uitspraak. ‘We zijn verheugd met de beslissing van de Hogere Regionale Rechtbank van Düsseldorf, die geen beperking voor de concurrentie van Booking.com vaststelt en een eerdere beoordeling door het Federale Kartelbureau corrigeert. Deze beslissing is in lijn met het merendeel van Europa. Nu kunnen wij ons weer focussen op het leveren van een geweldige ervaringen voor onze klanten, waaronder het aanbieden van accommodaties over de hele wereld voor geweldige prijzen.’