Don Kaspers (D-rt Groep): ‘Aan de bak met 17.000 klanten’ - TravMagazine
Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

Don Kaspers D-rt Groep

Don Kaspers (D-rt Groep): ‘Aan de bak met 17.000 klanten’

Door: | 23 september, 2019

‘Het is een trieste gebeurtenis dat één van de vaste waarden in de Nederlandse reissector dreigt te verdwijnen.’ Dat zegt Don Kaspers, CEO van D-rt Groep, in reactie op het nieuws dat Thomas Cook maandagavond financieel onvermogen bij SGR heeft gemeld. ‘Ik denk dan ook aan alle medewerkers die het betreft.’

De D-rt Groep, D-reizen en VakantieXperts, is maandag de hele dag pro-actief bezig geweest om klanten van Thomas Cook die op het punt van vertrek stonden, om te boeken naar een andere touroperator. ‘We wilden deze mensen niet confronteren met de situatie op de bestemmingen, waar ze mogelijk boze hoteliers ontmoeten die vorderingen op Thomas Cook hebben.’

Kaspers noemt de situatie vervelend, maar vindt het tegelijk ook prettig dat Thomas Cook maandagavond eindelijk financieel onvermogen heeft gemeld. ‘We hebben de hele dag met onduidelijkheid geleefd. Dat begon maandag vroeg met het nieuws over het omvallen van Thomas Cook Plc, waarbij onduidelijk bleef wat er verder met de Nederlandse tak ging gebeuren. We kunnen nu duidelijkheid aan onze klanten geven.’

Hoewel de reisadviseurs van D-rt Groep klanten hielpen bij het omboeken naar een andere touroperator en soms ook hielpen een accommodatie ter plaatse te zoeken bij hun vlucht, waren er ook klanten die niet meer op reis wilden. ‘Die hebben we moeten confronteren met het feit dat ze onterecht annuleerden. Hopelijk gaat SGR hier straks coulant mee om, want deze passagiers hebben formeel geen recht op teruggave van de reissom, maar het is wel een bijzondere situatie.’

In het hoofdkantoor van D-rt Groep in Hoofddorp is maandagmorgen in alle vroegte een calamiteitenteam aan de slag gegaan. ‘We zijn om 7.00 uur begonnen en hebben zo goed als het kon klanten geholpen.’

D-rt Groep heeft volgens Kaspers een kleine 3.400 passagiers van Thomas Cook op de bestemmingen. Daarnaast hebben voor komend jaar, tussen september dit jaar en oktober 2020, al 17.000 klanten een reis met Thomas Cook geboekt staan. ‘Voor die mensen moeten we een oplossing zoeken. We gaan dus vol aan de bak.’

Kaspers herhaalt blij te zijn dat er nu meer duidelijkheid is. ‘Het is nu afwachten of Thomas Cook ook daadwerkelijk het faillissement aanvraagt. Dan kan ik ook onze klanten die na dinsdag 24 september vertrekken meer duidelijkheid geven en kunnen we ook klanten benaderen die na deze datum zouden vertrekken.’
Op de vraag naar de financiële schade voor D-rt Groep zegt Kaspers dat ‘dergelijke zaken nooit een financieel succes zijn’. ‘Laten we hopen dat met de SGRZ Retaildekking de schade zo beperkt mogelijk blijft.’

Foto: Don Kaspers (Archieffoto TravMagazine).

Deel dit artikel