De grootste uitdaging voor de reisbranche is de doe-het-zelf-klant, die zelf z’n reis samenstelt en denkt dat hij geen professional nodig heeft. Dat zegt Coby van Dongen, commercieel directeur van de Jong Intra Vakanties in TravMagazine #43.
‘Een andere bedreiging vind ik dat sommige partijen als paddenstoelen uit de grond schieten, nooit winst maken en dan omvallen, zoals TravelBird. Dat heeft de reisbranche echt veel schade toegebracht. Nog een uitdaging is de enorme verantwoording die je als uitvoerende partij voor de consument hebt, tot in het absurde. De risico’s die je als organisatie loopt, zijn enorm. Daarnaast zijn er zaken als cybercriminaliteit of een datalek die op de loer liggen. En dan is er nog de privacywetgeving, de AVG, die ons behoorlijk aan banden legt.’
De Jong Intra Vakanties verwacht dit boekjaar af te sluiten met een plus van 3,5 procent. Het succes kwam niet vanzelf. ‘Er is hard gewerkt om de retailpartners optimaal te faciliteren en te ontzorgen’, zegt Van Dongen.
Na de lange warme zomer van vorig jaar hoopte Van Dongen dat de zomer van 2019 een andere wending zou nemen. En dat is gebeurd, zegt zij met enige opluchting. ‘In de zomer hadden we bijna 5 procent meer omzet en passagiers. De winter deed het iets minder, zodat de gemiddelde groei voor dit boekjaar op ongeveer 3,5 procent uitkomt.’
Retail
Vooral de retail, met een aandeel van 70 procent van de omzet, doet het goed bij de Jong Intra Vakanties. Toch lieten niet alle producten een zelfde groei zien. ‘We hadden wel een aantal producten die het zwaar hadden, zoals ons campingproduct. Dat heeft ingeboet. Ook Italië bleef achter en schommelt de laatste jaren rond hetzelfde niveau.’
De verre reizen doen het volgens Van Dongen ‘heel erg goed’. De grote groeiers zijn Thailand, Amerika en Zuid-Afrika. ‘Dat zijn echt de toppers. In juni dit jaar hadden we voor onze verre bestemmingen al de omzet van heel vorig jaar binnen. We doen veel maatwerk en zien dat de groei van de verre reizen bij de retail ligt.’
Actueel is de vraag wat de gevolgen zijn van de verkoop van Disma Reizen aan TUI en de verkoop van Zonvaart aan D-rt Groep.
Dat is in ieder geval geen voordeel voor zelfstandige touroperators als de Jong Intra Vakanties. ‘In retailland zie je enerzijds een concentratie omdat winkels door grote partijen worden gekocht. Dan moet je maar afwachten hoe het gaat met de omzet die ze bij ons op verre reizen deden. Want zowel Disma als Zonvaart zijn met Beleef Reizen en Destination Travel actief in het verre segment. Aan de andere kant breidt het aantal ZRA’s en OTA’s zich verder uit. Een belangrijke reden voor ons om als sponsor aan de nieuwe ZRA-verkiezing mee te doen. Maar ons doel is nadrukkelijk om bij zowel de reisbureaus als de ZRA’s en de OTA’s zichtbaar te blijven en onze verkoop via de retail op niveau te houden.’
In TravMagazine #43 geven Coby van Dongen, retailmanager Bianca Rodenburg en Sarena Zijlmans (retail executive) hun mening over ontwikkelingen in de branche en de positie van de Jong Intra Vakanties daarin.
|Foto: Bianca Rodenburg, Coby van Dongen en Sarena Zijlmans.