Terwijl Amsterdam cruisepassagiers wegjaagt met een toeristenbelasting van 8 euro per persoon, wil Den Haag de komende jaren juist cruiseschepen naar de stad lokken.
De gemeente wil bij voorkeur kleinere en luxere schepen verwelkomen, met reizigers die wat meer te besteden hebben. Het gaat dus niet om grote cruiseschepen, want daar is de haven van Scheveningen te klein voor.
Het Duitse schip Hanseatic Nature, van Hapag Lloyd, was woensdag de eerste dat bij het Noordelijk Havenhoofd voor anker ging. Passagiers werden met zodiacs naar de kade gebracht van de tweede haven aan de Dr. Lelykade.
Het nieuwe cruiseschip heeft een capaciteit van ruim 200 passagiers. Het expeditie-schip, dat sinds begin mei in de vaart is, maakt op dit moment zijn tweede cruise langs Europese steden met als eindbestemming Hamburg.
Over een maand, op maandag 29 juli, komt het MS Berlin van rederij FTI voor de tweede keer naar de Seaport Den Haag-Scheveningen. Dit schip heeft een capaciteit van 412 passagiers en 180 bemanningsleden. Het MS Berlin staat vooral bekend om de cruises naar de Noorse Fjorden en de Noordkaap.
Voor Den Haag is toerisme een belangrijke economische pijler. Het aanbod van welvarende cruisepassagiers is daarop een goede aanvulling.
Steeds meer rederijen mijden Amsterdam, sinds de invoering van 8 euro toeristenbelasting per passagier. In totaal hebben al meer dan 125 cruiseschepen hun komst naar Amsterdam voor 2019 en 2020 geannuleerd. Veel rederijen wijken uit naar Rotterdam, dat dit jaar voor het eerst meer dan 100 cruiseschepen verwacht. In Amsterdam zal het aantal aankomsten dit jaar naar verwachting afnemen naar 127.
Foto: Seaport Den Haag-Scheveningen (Foto: Den Haag Marketing).