De Jong Intra Vakanties is tevreden over de verkoop van het nieuwe ‘dichtbij’ aanbod naar de Benelux, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland.
De nieuwe product-marktcombinaties met appartementen, hotels, vakantieparken en campings op deze bestemmingen, die in april werden gelanceerd, worden goed verkocht. ‘Het staat natuurlijk in geen verhouding tot wat we normaal verkopen, zeker als je vliegreizen meetelt, maar op deze manier houden we de klant bij de retail en bij onszelf’, zegt commercieel directeur Coby van Dongen.
‘En een deel van de klanten wil echt gewoon op vakantie. We hebben veel arrangementen ontwikkeld, waardoor de reissommen aantrekkelijker zijn dan voor losse overnachtingen.’
Ook Italië wordt weer verkocht bij de Jong Intra. ‘Al zien we daar wel dat de meeste klanten kiezen voor de eigen auto om flexibel te zijn.’
Vooral de animo voor Oostenrijk valt op. ‘We boeken de laatste twee weken ruim twee keer zoveel klanten naar Oostenrijk als vorig jaar om deze tijd. Ik denk dat de mooie, aansprekende campagne van het verkeersbureau daar zeker aan bijdraagt. Daarnaast zie ik dat voor luxe kampeervakanties naar de Duitstalige landen, Frankrijk, Benelux, Kroatië en Italië weer animo bestaat.’
In augustus zullen, zoals het er nu uitziet, de eerste busreizen en riviercruises weer vertrekken. Voor het verre reizenproduct wordt omgeboekt naar 2021.
Het (vlieg)stedenproduct wordt volgens Van Dongen mondjesmaat verkocht en trekt langzaam aan. Dat geldt ook voor het Middellandse Zee vliegproduct van de Jong Intra. ‘Er komt langzaam beweging in. We horen regelmatig dat klanten Nederland best wel duur vinden als vakantieland en dat ze daarom voor bijna hetzelfde geld toch liever voor een buitenlandse reis kiezen. We besteden veel tijd aan het informeren van de klant en het overtuigen dat reizen echt weer kan en dat het niet onveiliger is dan in Nederland. Klanten die terugkomen van een vakantie zijn positief. Dat zijn de lichtpuntjes. Klanten hebben vooral behoefte aan informatie en daar spelen we op in.’
Foto: Coby van Dongen (midden) met retail executive Sarena Zijlmans (links) en salesmanager Bianca Rodenburg (Archieffoto TravMagazine).