D-rt Groep gaat binnenkort een ‘tour’ doen langs een aantal winkels, zodat klanten kunnen kennismaken met virtual reality-brillen. Deze 3D-beleving werd gedemonstreerd op de Dutch VR Days, een evenement rond virtual reality in Amsterdam.
Volgens D-rt Groep waren de reacties op de demonstratie ‘fenomenaal’. ‘Mensen hadden het gevoel alsof ze echt op het strand stonden.’
De reisbureauketen denkt dat VR-brillen toegevoegde waarde zullen bieden aan het retailkanaal, aldus een woordvoerder van D-rt Groep.
Met virtual reality-technologie kun je een computer-gesimuleerde wereld bouwen, waar mensen dingen kunnen ontdekken en er vaak ook een interactie mee aan kunnen gaan. De eerste toepassing hiervan was de 3D-film, waarbij je je op één plek bevindt en de actie op het scherm voor je plaatsvindt. Maar inmiddels is het ook mogelijk dat de kijker zelf bepaalt waar hij heen gaat en wat hij doet. Daarvoor is een virtual reality-bril nodig, zoals de Occulus Rift van Samsung, die zo’n 400 dollar per stuk kost. Er zijn echter ook goedkopere varianten, zoals de bril van Google, die een prijskaartje heeft van 10 dollar en werkt met een smartphone. Samsung zelf is hier ook mee bezig: de nieuwe Samsung Gear VR is eveneens in combinatie met Samsung-smartphones te gebruiken en kost 99 dollar.