Voor Corendon leek boekjaar 2020 het beste jaar ooit te worden, nu dreigt ontslag voor circa 100 medewerkers, een kwart van het personeelsbestand.
Dat zegt topman Steven van der Heijden in het AD. Van der Heijden omschrijft het omgaan met de coronacrisis als ‘een live-rampenoefening’.
Op de vraag hoe hard corona het bedrijf in de portemonnee heeft geraakt, zegt Van der Heijden:
‘Portemonnee? Welke portemonnee? Er is geen portemonnee meer… We waren op weg naar het beste jaar ooit qua boekingen en marges en nu zitten we in de overlevingsstand. We hebben het overleefd dankzij steunmaatregelen, de overheid heeft ons heel adequaat geholpen. In eerste instantie dachten we dat de crisis snel voorbij zou zijn, maar geleidelijk werd duidelijk dat het niet zo was. Dit is een verloren jaar, rampzalig gewoon. We zullen afscheid nemen van ongeveer honderd mensen, een kwart van ons personeelsbestand. We zien onszelf als één grote familie en het afscheid valt ons zwaar. Maar het is onvermijdelijk, willen we dit overleven.’
Volgens Van der Heijden heeft Corendon de banken nodig om het bedrijf door de zwaarste periode heen te helpen.
‘We zijn in onderhandeling over extra kredieten, het gaat daarbij om een regeling waarbij de overheid voor grote bedrijven garant staat voor 80 procent. Het is niet zo dat we die financiering automatisch krijgen. We moeten aantonen dat we levensvatbaar zijn.’
Mallorca
Hoewel er veel belangstelling is voor EuroParcs die Corendon deze zomer aanbiedt en de eigen Costa Holanda, gaat Van der Heijden ervan uit dat mensen wel weer zullen kiezen voor grotere complexen in het buitenland.
‘Waarom zou de wereld opeens structureel veranderen door corona? De eerste Duitse toeristen zitten alweer op Mallorca bij het zwembad. Misschien wordt grootschalig iets minder groot. Dan is er, afhankelijk van de grootte van de accommodatie en de regels van het land, geen plek voor 1.000 maar 400 gasten. Mensen die kiezen voor grootschalige complexen zijn sociale dieren. Hun karakter of gedrag verandert niet opeens door de coronacrisis. Je ziet het aan het vliegtuig en openbaar vervoer, mensen dragen mondkapjes alsof ze het altijd hebben gedaan.’
Corendon heeft recent 200.000 klanten die voor deze zomer een reis hebben geboekt per mail gevraagd of ze hun reis willen uitstellen of willen laten doorgaan. Van hen wil 15 procent de reis uitstellen, en 85 procent wil naar de bestemming die ze geboekt hebben.
‘De uitkomst verrast mij ook wel, in positieve zin dan. Het laat zien dat het vertrouwen terugkomt en ik denk dat mensen na drie maanden van beperkingen hard toe zijn aan vakantie.’
Lees hier het complete interview.