De Consumentenbond onderzoekt de mogelijkheden voor een massaclaim tegen Schiphol.
Volgens de bond zullen vooral reizigers met een los vliegticket financiële schade lijden als de luchthaven in de zomer honderden vluchten schrapt.
Schiphol moet dit compenseren, vindt de Consumentenbond.
Zoals bekend gaat Schiphol vanaf 7 juli het aantal passagiers beperken tot maximaal 67.500 op de drukste dagen. Tot eind juli zijn er per dag gemiddeld 13.500 stoelen te veel beschikbaar ten opzichte van de capaciteit van de beveiliging.
Dat betekent dat Schiphol vluchten gaat annuleren.
Passagiers met een pakketreis kunnen in dat geval aankloppen bij hun reisorganisatie. Die moet zorgen voor een alternatieve vlucht of de reissom terugbetalen.
Ook passagiers met een los vliegticket hebben recht op een alternatieve vlucht of geld terug, zegt de bond. Maar zij draaien wel op voor de annuleringskosten van zelf geboekte reisonderdelen, zoals een vakantiehuisje, hotel of huurauto.
‘De planning van vluchten gebeurt maanden van te voren en het is ook bekend hoeveel vluchten er gemiddeld in een normale zomervakantie van de luchthaven vertrekken’, zegt Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond.
‘Het is onbegrijpelijk dat zo kort voor de zomer de paniek uitbreekt en reizigers de dupe zijn. Dit is amateurisme ten top.’
De Consumentenbond vindt het onacceptabel dat honderdduizenden reizigers buiten hun schuld om geld kwijtraken. Daarom onderzoekt de bond of het gedupeerden bij kan staan en hun schade via een massaclaim kan verhalen op de luchthaven.
Foto: Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond. (Foto Consumentenbond).