De Consumentenbond dreigt de KLM voor de rechter te slepen als deze niet onmiddellijk stopt met zijn no-show beleid. Hiermee worden de reizigers onrechtmatig op kosten gejaagd, zegt de bond.
Als KLM de clausule niet uit zijn voorwaarden schrapt, stapt de Consumentenbond naar de rechter, schrijft de bond in een brief aan KLM, meldt onder andere het AD.
Meerdere airlines hanteren een no-show beleid voor tickets die bestaan uit verschillende onderdelen, bijvoorbeeld een heen- en terugvlucht of een rondreis met diverse vluchten. Wanneer een passagier voor een onderdeel niet komt opdagen, dan is het ticket niet meer geldig voor de rest van het traject. Als de passagier daar alsnog gebruik van wil maken, moet hij een fikse toeslag betalen of zelfs een heel nieuw ticket kopen.
De Consumentenbond zegt regelmatig klachten over het no-showbeleid te krijgen.
KLM heeft tot uiterlijk dinsdag om te reageren op de eis van de bond, anders volgt er een dagvaarding. De dreiging tegen KLM is onderdeel van een gecoördineerde actie van Europese consumentenorganisaties tegen airlines.
KLM laat in een reactie weten op de hoogte te zijn van de brief van de Consumentenbond en bestudeert die momenteel. ‘We willen nu niet in de media op het ultimatum vooruitlopen.’