
De consument wil graag weer op reis, zoekt online meer naar vakanties dan in voorgaande maanden, maar boekt nog weinig. Dat is kort gezegd de conclusie van pr- en marketingbureau Bright8, dat samen met RED Online Marketing een analyse van de reismarkt maakte.
Voor de reislustige Nederlander is het een bittere pil om thuis te blijven, maar dit neemt niet weg dat er nog steeds enorm veel belangstelling is voor reizen, zegt het bureau. Juist door het vele thuiswerken wordt de behoefte om aan de sleur te ontsnappen steeds groter.
‘We blijven ons flink oriënteren en vertonen hetzelfde online zoekgedrag als altijd. Januari laat zelfs een groei van 30 procent in het zoekverkeer naar vakanties zien ten opzichte van de maanden daarvoor. Totdat er werkelijk geboekt moet gaan worden; dan haken we af. Het aantal boekingen naar bestemmingen is momenteel nog geen 5 procent van vorig jaar.’
Meivakantie
Het bureau verwacht dat er vanaf de meivakantie eind april, weer langzaamaan (last-minute) over de grens gereisd gaat worden. In eerste instantie zullen autovakanties en makkelijk te bereiken zonvakanties in trek zijn.
Hoewel het gros van de consumenten niet kan wachten om weer op reis te kunnen, zijn er wel wat dingen blijvend veranderd, zegt Bright8.
‘Nederlanders zijn op zoek naar zekerheid. Het flexibel omboeken en soepele annuleringsvoorwaarden zijn super belangrijk geworden en mensen zien de voordelen van pakketreizen en reisagenten.’
Daarnaast zijn reisverzekeringen nu soms zelfs verplicht als je bepaalde landen wilt bezoeken. De behoefte aan informatie is groot. Mensen willen graag realtime op de hoogte blijven van actuele informatie over bijvoorbeeld de gezondheids- en veiligheidsnormen op een bestemming.
Lastminute
Het is al eerder gezegd: de vakantieklant zal dit jaar veel meer lastminute boeken.
‘Komend jaar zal er een kortere tijd zitten tussen het boeken van een vakantie en het werkelijk op pad gaan. Maar zodra het weer kan, zal het los gaan en zal er sprake zijn van een lastminute golf aan boekingen.’
Volgens het bureau zullen Nederlanders, na een lange tijd van strenge maatregelen en beperkingen, nog lang corona-gerelateerd gedrag vertonen. ‘Dit komt waarschijnlijk tot uiting in het zoeken naar vakantiebestemmingen waar de focus ligt op natuur, veel ruimte en rust. Reizen met impact worden belangrijker. De gedwongen pauze die door de pandemie is veroorzaakt, heeft reizigers de tijd gegeven om kritisch na te denken over hoe ze willen gaan reizen. Dit zal dan ook zorgen dat de gekoesterde vakantie niet meer voor lief wordt genomen. In de toekomst zullen steeds meer mensen kiezen voor een ervaring en vakantie die je nog lang bij zal blijven.’
Volgens het bureau gloort er licht aan het eind van de tunnel. ‘De eerste Nederlanders zijn inmiddels gevaccineerd, het spaargeld is opgepot en men heeft zin om het straks uit te gaan geven. Hoewel men zich zorgen maakt, is de gemiddelde Nederlander nu relatief gezien nog niet heel hard geraakt door de coronacrisis en naar verwachting zal er dan ook een krachtig economisch herstel optreden in 2021.’ (Foto Shutterstock).