De Concept Store die TUI in het centrum van Utrecht heeft geopend, moet een proeftuin worden voor de andere reisbureaus van het bedrijf. Hier wordt uitgeprobeerd wat wel en niet werkt op het gebied van reisretail. Tegelijk wil TUI zijn formule TUI at Home fors verder uitrollen.
Dat zeggen Nico van der Veer, directeur reisbureaus en mobiele reisagenten, en Jeroen Otto, Manager Franchise van TUI at Home, in TravMagazine van deze week.
Voor zijn Concept Store, de eerste in zijn soort, zocht TUI een ultieme zichtlocatie in het centrum van Utrecht. Die is gevonden. De winkel bevindt zich op loopafstand van winkelcentrum Hoog Catharijne, vlak bij plein Vredenburg waar meerdere keren per week een markt wordt gehouden, omgeven door bekende winkelmerken als Zara en Kruidvat en naast de Starbucks. De loop van winkelend publiek is hier gegarandeerd.
De ramen van de nieuwe winkel reiken van het plafond tot aan de grond. Dat zorgt niet alleen voor veel lichtinval, maar ook, zoals Van der Veer zegt: ‘We willen binnen naar buiten brengen. Als we binnen een activiteit hebben, dan moet dat uitstralen naar buiten. De verlichting van onze led-schermen in de winkel straalt op straat. Dat maakt nieuwsgierig.’
Jong
Met de Concept Store richt TUI zich op een jonger publiek. Het personeel is informeel gekleed, spijkerbroek met wit hemd en witte gympen. Opvallend: er zijn geen balies. De medewerkers zitten verspreid in de winkel met hun laptop. Alsof ze zijn komen binnenwandelen om hun mail te checken en wachten op hun koffie. Die houding moet een uitnodiging zijn naar potentiële klanten. Iedereen kan hier binnenlopen en de wifi gebruiken om zijn mail te lezen. ‘Het moet er niet uitzien alsof je hier moet kopen’, zegt Van der Veer, die de winkel een unieke plek noemt.
‘Er komen hier veel jongeren voorbij en dat is juist de doelgroep die we binnen willen krijgen. Daarom kunnen ze hier ook gerust naar binnen komen en hun laptop openklappen.’
Of de Concept Store een pilot is, en of er later meer volgen? Van der Veer weegt de vraag en zegt dan: ‘Het is meer een proeftuin. Ons huidige reisbureauconcept bestaat pas vijf jaar, dat staat als een huis. We gaan hier eerst rustig bekijken wat aanslaat. En of we inderdaad jongeren binnenkrijgen. We hebben geen target voor een bepaald aantal Concept Stores in een bepaalde tijd.’
Mobiel
TUI werkt niet alleen aan verbetering en uitbreiding van zijn stenen winkels, ook de formule voor de mobiele reisadviseurs (MRA’s) onder de naam TUI at Home wordt verder uitgerold. Jeroen Otto is als Manager Franchise, en als opvolger van Ben Wagemakers, sinds dit voorjaar verantwoordelijk voor de formule.
Kort voor het aantreden van Otto zette TUI at Home het mes in de boekingsfee die de aangesloten mobiele reisadviseurs moeten betalen. De fee voor de eigen TUI-producten ging omlaag van 1 naar een halve procent. De boekingsfee voor derden touroperators werd gehalveerd van 3 naar anderhalf procent.
De nieuwe structuur rond de verlaagde boekingsfee, maar zeker ook de vier zekerheden die TUI de MRA’s biedt, heeft voor een boost in het aantal nieuwe MRA’s gezorgd. Otto: ‘We zitten nu op 115. Dat is inclusief de MRA’s die hadden opgezegd voordat we de nieuwe boekingsfee en de zekerheden aankondigden.
In zijn nieuwe functie heeft Otto als voordeel dat hij al een bekend gezicht is binnen TUI, van zijn tijd als accountmanager bij de afdeling sales. Viel zijn nieuwe functie mee of tegen?
‘Enerzijds was het een gespreid bedje, want het is een degelijke formule die al acht jaar bestaat. Aan de andere kant werd het tijd voor meer innovatie. Ik wil de organisatie meer toekomstbestendig maken, niet alleen gericht op het binnenhalen van nieuwe MRA’s, maar ook op het binnenhouden van bestaande franchisenemers.’
Foto: Jeroen Otto en Nico van der Veer in de nieuwe Concept Store van TUI in Utrecht.
Lees het complete interview met Nico van der Veer en Jeroen Otto in TravMagazine 27.