Dat nieuwswaarde ook geldstromen genereert, is iets wat van alle tijden en ook niet onoverkomelijk is. Lastig wordt het wanneer er alleen maar suggestieve quotes worden gedropt in het publieke domein en daarna weer gehopt wordt naar een andere quote.
Een voorbeeld hiervan is de recente uitspraak van IATA waarbij Schiphol de slechtste luchthaven van de wereld wordt genoemd. Volstrekt niet onderbouwd zie je deze nieuwsquote overal voorbij komen. De nuance, dat de IATA Schiphol gewoon te duur vindt, lees je (beperkt) wel verderop in de meeste artikelen, maar de waarde hiervan sneeuwt volledig onder bij de quote.
De gewekte suggestie is onzinnig, maar hapt makkelijk weg en wordt wel breed in de pers uitgemeten. Zo worden we bijna dagelijks overspoeld met nieuwsquotes en BN’ers die wat roepen, feitelijk primair bedoeld om aandacht te vragen, maar die inhoudelijk geen enkele waarde hebben. Er ontstaat daardoor een kromme versimpeling van de waarheid bij veel mensen, vooral wanneer het onderwerpen betreft waar je inhoudelijk niet in zit.
Het zou mij een waar genoegen zijn als nieuwsquotes/uitspraken daadwerkelijk de inhoud weerspiegelen van het nieuwsfeit en niet gedropt worden ter meerdere eer en glorie van een verdienmodel of een populariteits-ego.
Als UStravel.nl | Canadatravel.nl doen we onze best om zaken te benoemen zoals ze zijn. Complexe zaken laten we complex, maar geven hier een heldere uitleg bij en gaan verder voor gedegen en inhoudelijke informatie en voorlichting. Wij gaan er vanuit dat iedereen behoefte heeft aan het juiste en complete verhaal. Voor sprookjes ga je maar naar de Efteling.
Wolfgang Hendrix
UStravel.nl|Canadatravel.nl