Column: Media Markt is gek - TravMagazine
Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

Column: Media Markt is gek

Door: | 24 januari, 2019

Soms schrijf ik over iets waar ik zelf last van heb, en dat zijn de talloze telefoontjes van enthousiaste jonge mensen die zich ernstig zorgen maken over mijn energierekening. Na het achtste telefoontje ben ik eens gaan uitzoeken waar deze stortvloed aan ongevraagde adviezen vandaan komt. En wat blijkt…

Ruim een jaar geleden heb ik tijdens een bezoek aan de Media Markt mijn stroom- en gasrekening laten onderbrengen bij Essent. U kent het wel, een leuke frisse jongeman die je wel wat gunt en je stemt toe. Maar wat ik niet wist, toen ik bij het kruisje tekende, is dat ik ook toestemming gaf om mijn NAW-gegevens na een jaar door te verkopen aan willekeurig welke aanbieder.

De wet op de algemene verordening gegevensbescherming wordt hier met voeten getreden onder het dak van een gerespecteerde winkelketen. Ze kunnen daar toch niet zo gek zijn dat ze dat niet weten?
Of doen we het helemaal verkeerd in de reisbranche. Keurig klantcontact, inzichtelijke prijzen en beschaafde verkoopmethodes. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar welbeschouwd kan de branche nog wat leren van, laten we zeggen, de energieboeren. De energiegiganten die graag willen dat u overstapt en daar allerlei mooie cadeautjes voor over hebben. Essent geeft een Samsung tablet, Nuon een Playstation 4. En zoals we allemaal weten zijn dat echte cadeaus, die echt gratis zijn.

De klant wist het ook, hij heeft tenslotte getekend dat hij er mee instemt dat zijn NAW-gegevens na een jaar verkocht kunnen worden aan tele-selling bedrijven. Het gevolg: vier tot vijf keer per dag hard sales belletjes op de iPhone. En even voor de goede orde: dit zijn geen onnodige Scheringa-leningen voor een te luxe keuken of een nieuwe auto. We hebben het over bedrijven van algemeen nut die Nederland warm moeten houden in de winter.

Zou dat wat voor ons zijn, beste reisbranche? Een stevige handel in NAW-gegevens, om de aandeelhouders tevreden te houden. Klant boekt een fijn weekendje Parijs en voor die gegevens heeft een Londense aanbieder wel een bedragje over. Die belt de klant 51 keer, gooit er tot slot een paar leuke van Ali Express gekochte airpods bij en ready is Charles. En dat maal ettelijke dozijnen, want ook op het Iberisch schiereiland kolkt het… Alle Spanjegangers wordt een gratis fles Port in het vooruitzicht gesteld bij een boeking Algarve. De Spanjaarden komen met een forse tegenzet: een kaartje voor FC Barcelona als je alvast voor de komende vijf jaar je vakantie boekt aan de Spaanse kust.
Het is een schandaal dat de handvol aanbieders de energiemarkt bestookt (jaja) met deze dubieuze handel en wandel. Maar geld is geld toch? Ideetje voor de reisbranche? Of zijn wij gek?

Deel dit artikel