Column: hotelprijzentombola - TravMagazine
Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

0 Reacties

Column: hotelprijzentombola

Door: | 27 oktober, 2019

Receptionisten van hotels houden niet van wijsneuzen die claimen dat ze elders (op Booking.com) een lagere prijs voor dezelfde kamer hebben gezien. Ik ben zo’n wijsneus.

Tijdens mijn vakantie op Mallorca hoorde ik van Duitse vrienden over een sterfgeval binnen hun familie. Ik besloot hen op de terugweg te bezoeken. Ik had een avondvlucht met Eurowings naar Düsseldorf.
Een week van tevoren checkte ik de prijs van een nacht in het Maritim hotel, dat letterlijk naast de aankomst- en vertrekhal ligt. Dat kostte 139 euro, zonder ontbijt. Hoewel het Maritim een fantastisch hotel is, besloot ik dat mijn pijngrens bij 100 euro lag. Een mens moet grenzen stellen, hoewel ik de illusie om rijk te worden al lang geleden heb opgegeven.
Ik besloot ter plaatse te kijken.

Booking.com
Bij aankomst op Düsseldorf Airport checkte ik de prijs bij Booking.com. Daar kostte een kamer 119 euro. Aangezien een beetje hotel op zijn eigen website goedkoper is, keek ik bij Maritim. Het Maritim zelf verkocht de kamer voor 122,55 euro. Dat was de laagste prijs, claimde het hotel. Als bewijs werden de prijzen getoond van Booking.com (153,57 euro) en HRS (139 euro). Voor een leek als ik geen touw aan vast te knopen.

Ik besloot het aanbod van 119 euro van Booking Basic te boeken. Toen ik na het invullen van alle gegevens wilde betalen, zei Booking.com vrolijk dat de betaling niet geaccepteerd kon worden. Bij de tweede poging werd de pagina ververst en verscheen een hogere prijs. Het algoritme van de online zakkenvullers.

Ik besloot naar het Maritim te lopen, waar het ondanks het late tijdstip behoorlijk druk was. De receptionist noemde een kamerprijs van 129 euro. Ik hield triomfantelijk mijn telefoon onder zijn neus. Tadaa, een online prijs van 122,55 euro via de website van het hotel zelf. Ik geef toe, veel gedoe om een paar euro, maar toch. De receptionist bleef onverstoorbaar. ‘Dat is de online prijs van ons hoofdkantoor, maar het duurt zeker een half uur voor die boeking is verwerkt.’
Ook mijn screenshot van Booking.com, met een prijs van 119 euro, maakte geen indruk. Ik kreeg als antwoord dat je nooit Booking Basic moet boeken, zonder uitleg waarom niet. Ik had geen zin om zo laat nog een ander hotel te zoeken en boekte voor 129 euro.

Transparant
Het idee kwam bij me op dat touroperators en reisagenten ruim van tevoren alles voor hun klanten kunnen regelen, maar dat de klant bij spontane boekingen op zichzelf is aangewezen. En daar maken partijen als Booking.com dankbaar misbruik van. Online hotelprijzen zijn weinig transparant. Een taak voor de ACM?

Toen ik met mijn sleutelkaart kamer 750 wilde openen, weigerde het slot. Terug bij de receptie verontschuldigde de receptionist zich voor zijn onduidelijke handschrift. Het moest kamer 780 zijn. Nog steeds vraag ik me af of hij dat met opzet had gedaan. Om die wijsneuzige klant een lesje te leren.

theo.de.reus@travmagazine.nl

(Visited 535 times, 1 visits today)

Reageer met Facebook:

Reacties:

Deel dit artikel

Reacties

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.