Het is op z’n zachtst gezegd een turbulente zomer. Na de corona-ellende dachten we een goed jaar te krijgen, maar onder andere personeelsgebrek in alle gelederen zorgt ervoor dat het reissysteem piept en kraakt.
De oorzaak ligt voor velen van ons bij de uitvoerende bedrijven. Schiphol, de autoverhuurders, hoteliers of airlines die wurgcontracten aan hun personeel of afhandelaars opleggen. Die moeten allemaal maar zorgen dat ze hun zaakjes op orde hebben zodat de reisbranche ongelimiteerd en vaak tegen de laagste prijs kan blijven verkopen.
Alle nuances daargelaten, die kan ik zelf ook toevoegen, in essentie is het probleem dat het lijkt of deze branche alleen maar primair kosten-gedreven is, met de klant vaak als grootste concurrent en initiator van dit model. Een discussie, branchebreed, over hoe we hier in de toekomst mee moeten omgaan, zie ik niet ontstaan.
Ik zie brancheorganisaties (ANVR, ANWB) die strooien met rechtszaken tegen hun eigen partners, maar daarmee ook gelijk in hun eigen tunnelvisie blijven zitten. En zie de schades die geleden worden, die komen bovenop de corona-ellende. Ook als UStravel.nl hebben we hiermee te dealen, dus ik begrijp dat heel goed, maar het blijft wel de categorie ‘short term thinking’ en damage-control.
We zullen echt die bredere discussie met elkaar moeten aangaan, waarbij we begrijpen dat alle producten en diensten waar wij in de reisbranche gebruik van maken, maatschappelijk verantwoorde prijzen moeten gaan krijgen en de consument daar uiteindelijk gewoon voor moet betalen.
Wolfgang Hendrix
UStravel.nl|Canadatravel.nl
Cem zegt
Helamaal mee eens.