De cruisemaatschappijen die zijn aangesloten bij CLIA werken hard aan een emissievrije toekomst. ‘Zelfs al vertegenwoordigt de cruisesector nog geen 1 procent van de scheepvaart, we boeken elke dag vooruitgang om dit doel te bereiken, maar het zal tijd vragen.’
Dat zegt CLIA in een reactie op het rapport ‘Study on Cruise Ship Air Emissions’ van Transport & Environment, een organisatie die ijvert voor duurzame ontwikkeling. In het rapport, dat 4 juni verscheen, zegt Transport & Environment dat cruises vervuilender zijn dat autoverkeer. De organisatie zegt dat Carnival Corporation, de grootste cruise-aanbieder in de wereld, bijna tien keer meer zwaveloxide uitstoot bij de Europese kust dan alle 260 miljoen Europese auto’s in 2017.
Pionier
Tegen deze beweringen komt CLIA, als belangenbehartiger van de cruisesector, nu in het geweer. Volgens CLIA is de rangschikking enkel gebaseerd op veronderstellingen en niet op metingen, en houdt deze geen rekening met het gebruik van technologie op de schepen om emissie te reduceren.
‘De cruisesector is een pionier in het gebruik van technologie voor de reiniging van uitlaatgassen (EGCS). Daardoor heeft de EGCS-industrie zich verder ontwikkeld om de uitstoot van zwavel te helpen verminderen tot onder de voorgeschreven grenswaarden en de uitstoot van fijnstof in de hele scheepvaart terug te dringen’, zegt CLIA.
Momenteel zijn 111 cruiseschepen, met een gezamenlijke capaciteit van meer dan 305.000 passagiers, uitgerust met techniek om uitlaatgassen te reinigen.
Twaalf andere schepen worden momenteel omgebouwd met deze EGCS-techniek, en nog eens 30 schepen worden binnenkort omgebouwd. Daarnaast worden 27 nieuwe schepen, met een gezamenlijke capaciteit van bijna 100.000 passagiers, eveneens voorzien van EGCS-techniek.
Schoner
Daarnaast is de cruisesector ook een early adopter van het gebruik van vloeibaar aardgas (LNG) als brandstof. Meer dan een derde van alle nieuwe schepen in aanbouw, in totaal 25 schepen, gaan LNG als voornaamste brandstof gebruiken. Momenteel gebruiken twee schepen LNG in de havens, met een lagere uitstoot in de havensteden als gevolg.
Ruim 70 procent van de cruisevloot, ofwel 152 schepen, bestaat al uit ‘dual fuel’ schepen, die alternatieve brandstoffen kunnen gebruiken als methanol en biodiesel, naast traditionele fossiele brandstoffen. Sommige kunnen zelfs hun voedselafval omvormen tot brandstof, zegt CLIA, die opmerkt dat die percentages niet volledig zijn beoordeeld in de analyse van Transport & Environment.
CLIA zegt de betrokkenheid van maatschappelijke organisaties in deze discussie toe te juichen, maar zegt teleurgesteld te zijn dat Transport & Environment deze interne analyse heeft gepubliceerd, die door haar eigen personeel is uitgevoerd, zonder bespreking of inbreng van de cruisesector. ‘We vrezen ook dat de resultaten ervan zijn gepubliceerd zonder enig academisch toezicht of peer review.’
ko vermue zegt
Eerst zien, dan geloven. Het gaat hier om grof geld en dan mag/kan kennelijk alles. De meeste politici hebben een dusdanig rechte rug, dat ze niet eens weten hoe ze statiegeld voor plastic, vuile olie en visnetten voor mekaar moeten krijgen.
https://www.ad.nl/buitenland/milieuboete-voor-cruiseschepen-princess-met-illegale-toverpijp~a95fccb0/