Chris Mulder vertrekt na 15 jaar bij Cruise Travel. Hij gaat zich toeleggen op twee nieuwe activiteiten: SocialSpel.nl en Overtocht.nl. ‘Het gaat me enerzijds aan mijn hart, na al die jaren, maar tegelijk ben ik afgelopen december met Overtocht.nl iets voor mezelf begonnen en blijf ik toch een beetje in de cruisewereld’, zegt Mulder.
Mulder had al een lange loopbaan bij Cruise Travel achter de rug toen hij het bedrijf in juli 2018 samen met voormalige eigenaar Fleur Broer terugkocht van de ANWB. In september 2019 werd Cruise Travel verkocht aan het Duitse E-hoi, dat eerder al Cruisewinkel en Zeetours had overgenomen.
Mulder bleef aan als manager. ‘Ik heb veel kunnen doen, zoals de integratie van de website en mid-office systeem van Cruise Travel op het systeem van E-hoi. Na zo’n acht maanden was die taak volbracht. Met de huidige situatie in de branche leek het me een goed moment wat anders te gaan doen.’
Dat anders werd allereerst Overtocht.nl, dat in december al door Mulder was gekocht. Zoals de naam al zegt, biedt Overtocht.nl een scala aan overtochten in Europa, van Scandinavië tot Griekenland. Het bedrijf werkt voor zo’n 40 procent via reisagenten en touroperators.
Daarnaast heeft Mulder met SocialSpel.nl een nieuw bedrijf opgericht: een interactieve online escaperoom die op afstand met elkaar gespeeld kan worden. Juist in deze tijd, waarin mensen veel thuiszitten, heeft hij daarmee de wind in de rug. Mulder werkt hierbij samen met een LeadLogic uit Ermelo. Het bedrijf levert Digital Marketing voor organisaties die willen groeien en werkt al twee jaar voor Cruise Travel en Overtocht.nl
Ook voor reisbranche
Via SocialSpel.nl kunnen groepjes collega’s, vrienden of familie de online escape room spelen. Zij dienen binnen een uur aan de hand van hints en interactie een mysterie op te lossen. Sinds de start op 17 april hebben al honderden groepen deelgenomen. Mulder: ‘Vooral op vrijdagavond en het weekend is het druk, maar door bedrijven actief te benaderen houden we nu ook veel teamuitjes en teambuildingactiviteiten op doordeweekse dagen’.
Mulder richt zich hierbij ook op collega’s in de reisbranche, want waar voor iedereen de inkomsten nu even teruglopen, biedt SocialSpel.nl de kans om wat bij te verdienen, zegt hij. ‘Wij dagen reisbedrijven uit om hun klantenbestanden in te zetten voor de promotie van onze online escaperoom en bieden een mooie commissie van 25 procent per verkocht ticket. Hiermee bied je (zakelijke) klanten iets unieks en creëer je bovendien een leuk extra contactmoment.’
Voor Overtocht.nl werkt Mulder aan een marketingplan voor later dit jaar. ‘Door de coronacrisis hebben we een valse start, maar er is veel potentie voor dit product. Ik denk dat straks als eerste de vakanties met eigen vervoer zullen opstarten, zoals bijvoorbeeld met de auto en ferry naar Scandinavië, waar je de ruimte hebt.’
In het volgende online magazine van TravMagazine een uitgebreid gesprek met Mulder. (chris@socialspel.nl)