Hotelboekingswebsites gebruiken nog steeds dubieuze tactieken om vakantiegangers onder druk te zetten bij het boeken van hun zomervakantie. Dat zegt de Britse consumentenwaakhond Which?.
De websites manipuleren zoekresultaten, overdrijven de populariteit van een accommodatie en claimen ten onrechte korting te geven.
Expedia, Booking.com, Trivago, Hotels.com, Agoda en ebookers worden door de Competition & Markets Authority (CMA), de Britse versie van toezichthouder Autoriteit Consument & Markt, openlijk beticht van oneerlijke praktijken.
De websites zijn door de CMA gesommeerd te stoppen met activiteiten die klanten kunnen misleiden. Hieronder vallen het niet vooraf weergeven van de volledige kosten, een verkeerde indruk geven van de populariteit van een kamer en ten onrechte beweren dat er korting op kamers wordt gegeven. De websites krijgen van de CMA tot 1 september de tijd om hun leven te beteren.
Korting
Zo was op de website van Trivago een deal te zien van Expedia, dat in februari een kamer in het Millesime hotel in Parijs aanbood voor 244 pond. De claim was dat de klant 63 procent op de reguliere kamerprijs bespaarde. Maar die korting gold alleen als een vergelijking werd gemaakt met de prijs van de duurste kamer in het hotel op een andere website. Toen een onderzoeker van Which? op deze website verder klikte, bleek de kamer die Expedia voor 244 pond aanbood daar zelfs vier pond goedkoper. ‘De claim van Trivago was niet alleen incorrect, hij was bovendien duurder.’
Veel consumenten hebben Which? (de Britse consumentenbond) laten weten dat zij zich onder druk gezet voelen door de claim ‘nog één kamer beschikbaar op deze website’.
Technieken als ‘nog één kamer voor deze prijs’ en ‘vier keer geboekt in de laatste 24 uur’ kunnen klanten manipuleren omdat de indruk wordt gewekt dat het aanbod maar tijdelijk geldt.
Vanaf september dit jaar moeten boekingswebsites de geclaimde besparingen kunnen waarmaken, anders kan een dergelijk verkooppraatje van Trivago het bedrijf voor de Britse rechter brengen. De zes sites hebben laten weten zich vrijwillig aan de nieuwe richtlijn te houden.
Prijzen
Een ander punt is dat veel hotels, en dan vooral de kleinere onafhankelijke bedrijven, niet onder de prijzen van de boekingssites mogen gaan zitten. Vaak is zo’n afspraak onderdeel van het contract. Daarom adviseert Which? consumenten om rechtstreeks telefonisch contact op te nemen met het hotel van hun keuze om de beste deal te kunnen krijgen.
Een woordvoerder van Expedia Group liet in een reactie weten dat het bedrijf nauw met de CMA wil samenwerken om een nieuwe standaard voor boekingssites te ontwikkelen. Het bedrijf zegt te streven ‘naar aantrekkelijke reismogelijkheden tegen betaalbare prijzen, waarbij klanten op basis van transparantie en duidelijkheid een weloverwogen keuze kunnen maken’. (Foto: Shutterstock).