
Booking.com gaat zijn Duurzaam Reizen-programma, dat inmiddels een jaar bestaat, verder verdiepen. Er wordt een reeks nieuwe productfuncties toegevoegd.
Het programma is een jaar geleden geïntroduceerd om reizigers transparante en betrouwbare informatie te bieden, zodat zij bewustere keuzes kunnen maken voor hun reis, zegt Booking.com, dat accommodaties wil aanmoedigen om vooruitgang te blijven boeken op het gebied van duurzaam reizen.
Daarom introduceert het bedrijf nu drie nieuwe (badge)niveaus in het Duurzaam Reizen-programma.
De nieuwe niveaus (level 1, 2 en 3) zijn ontwikkeld om te laten zien hoe ver de accommodaties zijn gevorderd op het gebied van duurzaamheid, net als de specifieke maatregelen die zij doorvoeren. Dat varieert van het afschaffen van plastic toiletartikelen tot het overstappen op LED-verlichting.
Na het implementeren van deze niveaus zijn wereldwijd 400.000 accommodaties erkend met de badge. In Nederland heeft meer dan 20 procent van het totale accommodatie-aanbod de badge in bezit (4,286).
Als onderdeel van de nieuwe samenwerking van Booking.com met klimaattechnologiebedrijf CHOOOSE worden CO2-uitstootgegevens voor accommodaties die worden geboekt in Europa op het platform weergegeven.
In samenwerking met het bedrijf gaat Booking.com ook informatie verstrekken over de CO2-uitstoot die gepaard gaat met vluchtopties die op het platform zijn te vinden.
De totale voetafdruk van de CO2-uitstoot van een geselecteerde vlucht wordt in de komende weken weergeven op de pagina met vluchtgegevens. In 2023 wordt de optie gelanceerd om zoekopdrachten naar vluchten te sorteren op basis van deze CO2-uitstootgegevens.
Booking.com zegt het daarnaast makkelijker te willen maken om duurzame vervoersopties te vinden. Vanaf nu is er een filter voor volledig elektrische- en hybride huurauto’s beschikbaar. Deze optie is momenteel beschikbaar in 60 landen, waaronder Nederland, en wordt in het komende jaar uitgebreid. (Foto Shutterstock).